Er WooCommerce en god plattform for norske e-detaljister?

WooCommerce er en verdensledende e-handelsplattform i open-source-kategorien. Plattformen installeres som en frittstående plugin og er kompatibel med for eksempel WordPress. WooCommerce regnes for å være en av de beste plattformene, ikke bare i verden, men også i det norske markedet.

Årsaken til suksessen til WooCommerce kan forklares med at plattformen gir brukerne en mer dynamisk og fleksibel løsning enn mange andre sammenlignbare alternativer. Du kan selv velge hvilket webhotell du vil bruke, du kan installere mange plugins, og du kan tilpasse og endre kodene (CSS, HTML og PHP). I tillegg brukes plattformen av et stort antall brukere, noe som gir deg indirekte tilgang til oppdateringer, nye plugins, og et høyt sikkerhetsnivå.

Systemet som lastes ned som en plugin er dermed gratis. Forvent imidlertid å betale for flere plugins hvis du trenger dem. Du må også betale for webhotell, SSL, tema osv.

Fra et kostnadssynspunkt kan WooCommerce være et attraktivt alternativ. En vanlig feil er imidlertid å velge et billig webhotell som snart vil vise seg å ha utilstrekkelig kapasitet til å drive en mindre nettbutikk.

Du bør derfor regne med å skaffe deg en premiumtjeneste når du søker etter et passende webhotell. En premiumtjeneste koster mer enn et billig webhotell, men hvis du velger et godt selskap får du mye for pengene i form av hastighet, sikkerhet, plass osv.

Jeg anbefaler vanligvis Hostingers Cloud service, men det er andre gode alternativer på markedet også. Det jeg liker med Hostingers skytjenester er at nettbutikken din laster raskt uansett hvor i verden kundene dine er.

Samtidig får du en rimelig tjeneste som vil gi deg nok lagringsplass og fungere bra til nettbutikken din begynner å skaffe virkelig store volumer. Hvis du har en større bedrift må du kanskje oppgradere webhotell.

Gå til sammendrag >


Bli kjent med denne plattformen

  • Opensource «Open Source»
  • Ikke egnet for nybegynnere (Les mer her om hvordan du velger plattform basert på dine behov)
  • Stort utvalg av plugins (programmer)
  • WooCommerce er gratis, men du trenger webhotell, SSL, domene, tema m.m.
  • WooCommerce tar litt tid å lære seg, men du får en fleksibel løsning.

Er Woo Commerce en god plattform for Norge?

Ja og nei. WooCommerce er bra i ethvert marked, men det er et avansert produkt der du i utgangspunktet må løse alle problemer på egen hånd. WooCommerce passer typisk for teknisk interesserte og mer erfarne e-forhandlere.

Personlig velger jeg Shopify i alle tilfeller. (Selv om jeg kjenner WordPress og har bygd mange forskjellige nettsteder.)

Shopify er enkel å bruke, og jeg tror ikke det er noen store fordeler med WooCommerce, bortsett fra at du har mer frihet til å gjøre tilpasninger osv. Shopify gir deg en mer standardisert tjeneste, men den er ekstremt bra. Du får alt du trenger og behøver ikke bruke tid på å finne opp dine egne løsninger på problemer. I tillegg får du 24/7 support med Shopify. (Les mer her)

WooCommerce er et tillegg som brukes med for eksempel WordPress. Dette betyr at du kan stille inn språket i panelet ditt og ha det på norsk eller et hvilket som helst annet språk. For det norske markedet, bør du sørge for at du bruker et webhotell som er i stand til å laste inn produktsidene i nettbutikken din raskt for potensielle kunder som besøker nettbutikken din.

En fordel med WooCommerce er at mange norskutviklede tjenester for det norske og skandinaviske markedet er tilgjengelige for plattformens utviklere. Disse inkluderer fremfor alt populære betalingsløsninger; se nedenfor.

Woocommerce vs. Shopify? Hvilken er best?

Fordeler med Shopify:

  • Skalerbart system: Passer for både nybegynnere og store, internasjonalt ledende netthandelsbedrifter.
  • Du vet nøyaktig hva du må betale per måned for å bruke plattformen (og betalingspakkene er rimelige)
  • Brukervennlighet i toppen
  • Design i toppen (Selv nybegynnere får et profesjonelt resultat)
  • En komplett løsning (sikkerhet, webhotell, support, domene osv. Du får alt servert på ett sted.)
  • Det er ekstremt enkelt å utføre dropshipping med Shopify. (For eksempel via gratistjenesten Oberlo)
  • En ny butikk kan opprettes på få minutter (raskt og intuitivt)

Ulemper med Shopify:

  • Du får ikke så god kontroll over nettstedet ditt.
  • Ikke den beste plattformen for tilpasning eller for å integrere eksterne systemer med nettbutikken din

Les hele innlegget mitt om Shopify her.


Fordelene med WooCommerce:

  • Beste plattform for deg som vil gjøre store og mange tilpasninger (plattformen er fleksibel)
  • Du kan utvikle og selge dine egne plugins med WooCommerce.
  • Enkelt å sette opp med WordPress og kan installeres gratis
  • Plattformen i seg selv er gratis å bruke

Ulemper med WooCommerce:

  • Tidkrevende å komme i gang og ikke egnet for nybegynnere
  • Du må selv finne og betale for webhotell, domene, SSL og tema
  • Du må ta det overordnede ansvaret for i utgangspunktet alt (Sikkerhet, sikkerhetskopiering og det å sikre at plugins, temaer, webhotell etc. er oppdatert.)
  • Mangel på omfattende støtte på samme måte som andre plattformer
  • Risiko for nedlasting av ondsinnede plugins og programmer (Jeg anbefaler bare produkter fra WooCommerce.com som har gjennomgått testing og er offisielt godkjent.)

Vipps, Klarna, Stripe, faktura og populære betalingsløsninger

Akkurat som med Shopify, tilbyr WooCommerce deg et bredt spekter av betalingstjenester å velge mellom. Du kan bruke både tjenestene som er verdsatt av selgere (og kunder) for det norske markedet, samt et bredt spekter av internasjonalt anerkjente betalingstjenester.

For det norske markedet kan du for eksempel bruke Vipps og Klarna. Du kan selvfølgelig også tillate kortbetalinger gjennom praktisk talt alle verdensledende betalingstjenester som: Stripe, PayPal, NS8, Square, eller Amazons betalingstjeneste, Amazon Pay.

(Både Shopify og WooCommerce er integrert med Amazon, noe som med stor sannsynlighet vil være en stor fordel i fremtiden. Amazon etablerer seg for tiden i det nordiske markedet, og mange analytikere tror at Amazon vil bety et paradigmeskifte for distansehandel i det skandinaviske markedet.)

Beste «themes» – temaer for 2020

Det er ikke noe tema eller «theme» som er «best» for alle nettbutikker. Utvalget av temaer for WooCommerce er så utrolig bredt at det i utgangspunktet er umulig for noen å teste alle de tilgjengelige temaene på markedet. I tillegg blir stadig nye temaer lagt til plattformen, noe som betyr at de som ble ansett for å være blant de beste for noen år siden, raskt erstattes med nye temaer.

Mitt råd er å ikke velge et tema som har for mange år på baken. I mange tilfeller er disse temaene absolutt oppgradert, noe som betyr at de aldri vil være helt utdaterte, men jeg anbefaler i det minste å velge en av de nyeste designmalene som ikke har vært på markedet så lenge.

Jeg anbefaler også å kjøpe et tema og unngå gratis temaer. Årsaken til dette er at det er en relativt liten engangskostnad, og i tillegg er det velinvesterte penger. Med et godt tema (koster vanligvis rundt 30 – 80 $) får du:

  1. God sikkerhet (Billige temaer er vanligvis mer mottakelige for virus og ytre angrep)
  2. Hastighet (Ved å kjøpe et tema vil du få en nettbutikk som laster raskere enn med gratis temaer)
  3. Design (Ikke la kostnadene for et tema begrense deg til å velge et design som ikke er det beste for bedriften din. Velg det temaet som passer best til din virksomhet.)

De beste temaene for WordPress er de som er offisielt godkjent og funnet på WooCommerce.com.

Velg ALLTID et tema som er skreddersydd for mobiltelefoner og nettbrett (“Responsive”) !!! Her finner du de beste alternativene.

Av temaene jeg kjenner til, er disse favorittene mine:

  1. Threads $ 79,00
    Dette er min favoritt for klesbutikker. Et bra oppsett for å inspirere kunder.
  2. Galleria $ 39,00
    Egnet for mote og design
  3. ProShop $ 39,00
    Egnet for sportsbutikker eller for å selge utstyr, klær, etc.
  4. HomeStore $ 39,00
    Egnet for alle slags butikker – et tema som er bra for alle som ikke vil spesialisere seg for mye på bare én produkttype eller ett markedssegment.
  5. Block Shop kr 79,00
    Passer til alle typer butikker, for eksempel: Klær, sko, designervarer.

Sammendrag

  • WooCommerce er en av verdens mest populære open-source-plattformer. En stor fordel med plattformen er at den gir brukerne en høy grad av frihet.
  • Plattformen er gratis å bruke, men du må betale for f.eks domene og webhotell. Jeg anbefaler å kjøpe et premium webhotell (unngå billig, «delt hosting», såkalt «shared hosting»). Med et billig webhotell vil du ikke få nok hastighet og sikkerhet. Produktsidene dine lastes sakte, og du vil miste mange kunder.
  • Velg en premiumtjeneste i stedet. Jeg anbefaler “Cloud hosting” for oppstart. For eksempel har Hostinger rimelige og gode skytjenester.
  • Personlig synes jeg imidlertid at Shopify Norge er den beste nettbutikkplattformen, i hvert fall når det kommer til brukervennlighet. Shopify er en standardisert tjeneste; du får ikke samme grad av frihet som med WooCommerce, men du får alt du trenger på ett sted. Shopify er mer brukervennlig, men anses samtidig som en av de mest raffinerte e-handelsplattformene i verden. Les mer her.
  • WooCommerce kan være et godt alternativ for mer erfarne webansvarlige eller for de som er villige til å investere mer tid på å bygge sin nettbutikk.
  • WooCommerce gir deg som bruker et fantastisk utvalg av funksjoner. For eksempel har plattformen gode betalingsløsninger som er tilpasset det norske markedet. Disse inkluderer for eksempel Klarna, Vipps og Stripe.
  • Hvis du velger å bruke WooCommerce, så anbefaler jeg at du kjøper et tema som passer din butikk. Gratis temaer gir deg ikke samme nivå av sikkerhet, hastighet eller design. Et tema koster rundt $ 40-80, og du bør velge et offisielt godkjent tema som er «responsivt». Her finner du ulike alternativer for offisielt godkjente temaer.

Legg igjen en kommentar