Starte nettbutikk: Slik kommer du i gang (2022)

Nettlageren finansieres av leserne våres. Dersom du kjøper noe gjennom våre lenker kan de hende at vi tjener en liten sum. Dette påvirker på ingen måte våre vurderinger. Les mer om vår research-metodikk

Uansett om du allerede har en fysisk butikk, eller ønsker ta fatt på gründer drømmen, så kan det å starte nettbutikk være et attraktivt utgangspunkt. For å gjøre dette enda enklere, har vi samlet alt du trenger å vite for å ta det første skrittet mot realisering. Vår guide vil ta deg gjennom hele prosessen så du kan starte nettbutikk så fort som mulig. 

Før vi går videre er det verdt å merke seg at det å starte en nettbutikk faktisk ikke trenger å være så vanskelig. Der man tidligere måtte kunne både koding og logistikk, har det nå dukket opp fullverdige plattformer som gjør dette for deg. Vi tar derfor utgangspunkt i nettbutikkløsninger når vi skal vise deg hvordan du kan starte nettbutikk i 9 enkle trinn. 

Klar til å starte din egen nettbutikk? La oss komme i gang! 

Steg 1: Finn den beste nettbutikkløsningen 

Vi har allerede vært inne på dette punktet, men som utgangspunkt for denne guiden vil vi bruke en nettbutikkløsning. Dette er programvare som lar deg designe en profesjonell nettside uten behov for koding. I dette segmentet har det dukket opp en rekke aktører de siste årene, men Wix og Shopify er uten tvil de to ledende nettbutikkløsningene på markedet

Første trinn i vår guide vil derfor være å velge riktig nettbutikkløsning, og vi skal se nærmere på hva de ulike har å by på. 

Wix – Best for små nettbutikker

star icon

Priser fra: Gratis

star icon

Gratis prøveperiode: Ja

9.6

Vår vurdering

Fordeler

  • star iconVeldig bra for nybegynnere
  • star iconStøtter både digitale og fysiske produkter
  • star iconGode muligheter for å tilpasse nettbutikken
  • star iconIngen transaksjonsgebyr
  • star iconGode utvidelser for bl.a. skatt og funksjonalitet

Ulemper

  • star iconLitt begrensende for veldig store sider
  • star iconNoen verktøy er litt kompliserte

For deg som skal starte din første nettbutikk vil nok Wix være det beste alternativet. Dette er en utrolig brukervennlig plattform som lar deg skape profesjonelle design uten store utfordringer. De kan tilby mer enn 500 ulike maler og en egen eCommerce modul med flere praktiske funksjonaliteter. 

Priser på Wix er et alt-i-ett utgangspunkt, så her får du alt du trenger inkludert i abonnementet. Når det er sagt, så ligger prisene på $23-$49 per måned – litt avhengige av hvor store mengder trafikk og verktøy du har behov for. 

Så hvem bør velge Wix? Vår klare oppfordring er at førstegangs gründere vil komme utrolig langt med Wix sin hendige plattform. Det er også et godt utgangspunkt for deg som vil starte en sidehustle, samt bare teste deg litt frem med nettdesign uten å lære kode.

Du kan lese vår utdypende Wix anmeldelse om du ønsker vite mer detaljer om plattformen. 

Shopify – Best for internasjonale nettbutikker

star icon

Priser fra: $29/mnd – $299/mnd

star icon

Gratis prøveperiode: Ja

9.4

Vår vurdering

Fordeler

  • star iconEnkelt for nybegynnere
  • star iconVeldig bra utvalg av utvidelser
  • star iconMange gode abonnementer

Ulemper

  • star iconLitt høye transaksjonsavgifter
  • star iconNoen maler kan bli litt dyre

Skal du lansere en butikk med hensikt å selge produkter internasjonalt, så kan Shopify være et populært valg. Vi pleier ikke anbefale denne for norske nettbutikker, da mange av funksjonaliteter rett og slett er bedre tilpasset kunder i utlandet. Det er også en langt mer kostbar løsning, så for mindre nettbutikker vil det sjeldent være verdt bryet. 

Sammenlignet med Wix tilbyr Shopify et beskjedent utvalg maler med rundt 50 tilgjengelig. Imidlertid kan du enkelt hyre inn en designer til å lage en unik mal for deg, men dette vil selvfølgelig koste alt fra 1000-10.000 kr ekstra. Det er også verdt å merke at Shopify kommer med 2.6-2.9% transaksjonsgebyrer på tredjepartsbetalinger, noe man slipper ved bruk av Wix. 

Så hvem bør velge Shopify etter vår mening? Du som enten har en eksisterende plattform med over 10.000 i turnover, eller har til hensikt å lansere en nettbutikk av betydelig størrelse. Da snakker vi ikke om antall besøkende, men heller hvor mange produkter du har til hensikt å selge. Shopify har nemlig svært gode inventory styresystemer som gjør det enkelt å kontrollere et stort utvalg produkter. 

Kan man teste en nettbutikkløsning?

Om du fortsatt er i tvil om hvilken nettbutikkløsning som passer deg best, så kan det være godt å vite at begge tilbyr en gratis prøveperiode. Du kan nemlig teste begge løsninger i opptil 14 dager uten at du trenger å betale noe som helst! Høres ikke det bra ut? 

Noen spørsmål du bør stille når du tester en løsning:

Steg 2: Velg beste plan 

Når du har landet på hvilken plattform som er best egnet for din visjon, så vil det være nødvendig å velge hvilken plan som er best. Her må du gjerne ta en vurdering på hvilke funksjoner du trenger, hvor mye hastighet og hvilke verktøy. Som vi allerede har vært inne på, så tilbyr både Shopify og Wix flere ulike planer. 

Hva om du velger den gale løsningen? Det er sjeldent noe problem. Du kan nemlig oppgradere mellom forskjellige planer dersom du ser behovet for dette i etterkant. Før du tar din endelige avgjørelse her kan det være lurt å sammenligne de ulike pakkene. Både Shopify og Wix tilbyr ulike nivåer, men hvilke funksjonaliteter de inkluderer er litt variable. 

Steg 3: Velg et domene for nettbutikken

Ettersom vi har til hensikt å selge produkter på nett, så vil et godt domene være vitalt for nettbutikken din. Imidlertid kan det være vanskelig å velge et godt domenenavn. Et domene vil nemlig ikke bare være for navigasjon, men også bli en viktig del av merkevaren din. 

Her tilbyr både Shopify og Wix muligheten til å kjøpe et domene, men du må ut med rundt $10-$20 i året. Du kan også velge å kjøpe hos en annen registrar, men da må du vite hvordan man kobler dette til din nettbutikk. Så hva bør du tenke på før du velger domenenavn? 

 logo

Vi anbefaler alle å starte nettbutikken deres gratis med Wix

Valget av domenenavn bør være så lett som mulig, men også så nært din merkevare som mulig. Dette er adressen dine kunder vil taste inn i Google eller nettleseren for å finne din nettbutikk. Vi har derfor samlet noen punkter du bør tenke over før du lander på endelig domenenavn. 

Steg 4: Velg en eCommerce mal for nettbutikken din

Når du kan velge mellom mer enn 500 ulike maler hos Wix kan det fort bli vanskelig å velge. Heldigvis er de fordelt på kategorier, så du kan raskt navigere deg til riktig kategori. Et godt utgangspunkt vil derfor være Online Stores kategorien – her finner du en rekke ulike maler som kan tilpasses din nettbutikk. 

Hvordan velger jeg mal? 

Du kan riktignok ta en tilfeldig mal og satse på at det blir bra, men om du tar utgangspunkt i disse kontrollspørsmålene kan det bli litt enklere;

Har du en klar formening om dette vil det ofte bli langt enklere å finne de designene som danner det beste grunnlaget. Husk at alle design hos Wix kan endres på, men om du finner et som er i nærheten av det du ønsker, så slipper du bruke timevis med redigering i etterkant. 

Steg 5: Tilpass utseende på butikken din

Når du har valgt den malen du ønsker å jobbe videre med, så er det på tide med tilpasninger. Dette gjør du enkelt ved å gå inn i redigeringsverktøyene til Wix som du finner i brukerpanelet. 

Tilpasninger av de ulike malene er lett, og du kan blant annet;

I tillegg lar Wix deg legge til en rekke ulike applikasjoner som gjør det mulig å tilføre funksjonalitet. Her kan du blant annet legge til kontaktskjemaer, kalender og gjøre det mulig med timebestillinger dersom du tilbyr tjenester og konsultasjoner. 

Steg 6: Legg til produktene dine

Har du kommet hit vil nettsiden din være ferdig utseende messig, men det mangler fortsatt en viktig del – nemlig produktene. Her kommer Wix uten tvil ut som et funksjonelt valg ved at du kan tilpasse de unike produktsidene dine. Noen viktige punkter du bør inkludere er:

Du bør også merke deg at det kan være ulike begrensninger knyttet til hvor mange produkter og varianter du kan legge ut på nettbutikken din. Her tilbyr Wix et ubegrenset antall, men om du ønsker prøve en annen plattform bør du undersøke dette. 

Steg 7: Sett opp betalingsmetoder

Mange som setter opp sin første nettbutikk gjør en vesentlig feil når det handler om betalingsmetoder. Her er det nemlig viktig å tilby et stort nok utvalg, så alle finner en metode de er komfortabel med. For dersom man ikke har den løsningen en kunde foretrekker, kan man fort oppleve at kunden bortfaller. 

 logo

Vi anbefaler alle å starte nettbutikken deres gratis med Wix

Dette er også et punkt det er store forskjeller på de ulike plattformene. Shopify tar nemlig et transaksjonsgebyr på mellom 2.6-2.9% dersom du bruker noe annet enn Shopify Payments (deres egen løsning for betalinger). Dette slipper du derimot om du velger Wix. Du vil riktignok finne en tilsvarende løsning hos Wix gjennom Wix Payments, men du kan også velge tradisjonelle metoder uten at det koster deg noe ekstra.

Her anbefaler vi at man tilbyr et bredt nok utvalg til at de fleste korttyper godkjennes. Heldigvis slipper du tenke for mye over dette, da både Stripe og PayPal er tilgjengelig hos Wix. Disse gjør det mulig for kundene selv å velge hvordan kort de ønsker å bruke. Imidlertid er det verdt å merke seg at eksempelvis PayPal har en del interne avgifter, noe som kan gjøre det mer kostbart å bruke enn Stripe. 

I Norge benytter de fleste seg av Mastercard og Visa som kort, eller Klarna dersom de ønsker faktura. Det kan derfor være et godt utgangspunkt å tilby disse når du skal starte nettbutikk. Skulle det dukke opp ønske om ytterligere løsninger kan dette veies opp i forhold til nytte/kost på et senere tidspunkt. 

Steg 8: Hvordan skal du levere produktene dine?

En viktig del av det å drive nettbutikk er planlegging av logistikk. Ettersom kundene dine ikke kan hente de fysiske produktene i butikken din, så vil sending være en naturlig løsning. Imidlertid kan du velg noen ulike strategier for hvordan du ønsker at dette skal gjennomføres. Her vil det være naturlig å ta høyde for varene skal sendes og hvilke soner kundene befinner seg i. 

Skal du eksempelvis sende internasjonalt kan det være lurt med lagerløsninger i nærheten av der de største kundegruppene befinner seg. Skal du derimot bare selge til Norge, så kan eksempelvis Bring og PostNord begge tilby denne typen løsninger for store og små nettbutikker. 

Dersom du skal sende varene selv (fra eget lager) vil det være viktig at nettbutikken din enkelt kan printe ut sendingsdetaljer. Dette kan du automatisere dersom du velger en løsning fra eksempelvis Wix. Da vil en ny bestilling med detaljer automatisk opprettes hver gang det selges et produkt i nettbutikken din.

Det er viktig at du tenker gjennom hvilken metode som er best egnet for din nettbutikk. Her er de vanligste typene:

Les vår Dropshipping guide for å lære hvordan dette kan gjøres i Norge. 

Steg 9: Forhåndsvis, test og publiser nettbutikken din! 

Har du kommet hit vil du straks være klar til å åpne dine virtuelle dører. Varene bør ligge klare i hyllene, betalingsmetoder er aktivert og utseende er perfeksjonert. Da gjenstår det bare et viktig gjøremål før du kan lansere nettbutikken din. 

 logo

Vi anbefaler alle å starte nettbutikken deres gratis med Wix

Du bør nemlig teste alt grundig. Potensielle kunder tilbringer sjeldent mer enn 10-20 sekunder på en nettside før de forsvinner igjen. Derfor er det viktig at navigasjonen er enkel, varene tilgjengelig og brukeropplevelsen behagelig. Vårt beste tips på dette punktet er at du lar noen du stoler på teste nettsiden. 

Be dem gjennomføre en tiltenkt kundereise (kjøpe et produkt) slik at nettsiden blir testet fra A til Å. På denne måten kan du fort luke ut feil og mangler som genuine kunder ellers ville oppdage selv. Det kan også være lurt å la noen ulike brukere teste individuelt. Brukere har gjerne ulike bruksmønster, og på denne måten får du et bredere testfelt. 

Pass også på at det leses nøye gjennom ulike produktbeskrivelser og annen tekst som befinner seg på nettsiden. Skrivefeil kan ofte gi et unødvendig dårlig inntrykk av nettbutikken din, og bør derfor unngås så langt det lar seg gjøre. Dette gjelder spesielt dersom du har en nettside på flere språk der maskinell oversetting har blitt benyttet. 

Ofte stilte spørsmål

Hvor mye koster det å lage en nettbutikk?

Lage nettbutikk selv: noen hundre kr og oppover.

Webdesigner: 10 000 kr og oppover.

Det er flere ting man må ta i betraktning før man kan beregne kostnadene til en nettbutikk. Hvis man velger å lage nettbutikken selv ved hjelp av en nettsidebygger, vil man bare betale for et domenenavn, en hosting-tjeneste, nettsidebygger og eventuelt spesialtilpassede maler.

Alt i alt lander man på noen hundre kroner eller mer. I tillegg kommer løpende utgifter for tjenestene man benytter, samt inventar, frakt og transaksjonsgebyrer.

Velger man derimot en webdesigner kan prisen være alt fra 10 000 kroner og oppover.

Hvem kan starte nettbutikk?

Alle kan starte en nettbutikk, det eneste man trenger er en PC med tilkobling til internett.