Viktige tips for å starte en nettbutikk

Om du tenker på å starte din egen nettbutikk og lurer på hvordan du går frem? Hvert år øker andelene netthandel i Norge, og slik vil det trolig fortsette.

Forskjellen er at motsetning til fysiske butikker kreves store investeringskostnader, lagerbeholdning, personale osv. Det er mye enklere lage nettbutikk selv og begynne å selge produkter på internett nesten helt uten startkapital.

Fysiske butikkeiere og forhandlere mener fortsatt at kvalifisert teknisk kunnskap er nødvendig for å drive nettbutikk. Slik er det ikke lenger. Det du behøver av teknologi for å sette opp din egen webshop er blitt mye mer tilgjengelig (som for eksempel via open source plattformer), men fremfor alt er, på grunn av populariteten, systemene som er tilgjengelige for å lage nettbutikker blitt mye billigere enn det har vært tidligere.

Det er mange eksempler hvor helt uerfarne gründere med stor suksess har gått inn i markeder som er preget av tøff konkurranse utelukkende ved å fokusere på netthandel.

Nå kan alle som er litt kreative raskt og uten oppstartskapital eller erfaring, opprette sin egen nettbutikk i løpet av få timer.

I våre dager er det flere virkelig gode, internasjonalt anerkjente plattformer lett tilgjengelig. Disser er så brukervennlige at omtrent hvem som helst kan opprette en e-handelsbutikk i verdensklasse uten større hjelp eller veiledning fra andre.

Hva skal du tenke på når du velger en e-handelsplattform? Fasiten her er ikke bare enkel fordi det som kan være best for en person eller bedrift, ikke trenger å være det beste for andre.

Videre i denne artikkelen går jeg gjennom de beste plattformene for det Norske markedet, basert på hvilke behov du har.

I all hovedsak og på generelt grunnlag anbefaler jeg Shopify som viser seg som det absolutt beste alternativet for alle som ønsker å opprette nettbutikk i Norge. Tjenesten Shopify er vanligvis egnet for nybegynnere og har en omfattende løsning som gir brukerne alt på ett sted.

Imidlertid er kanskje ikke Shopify alltid det beste alternativet. Her går jeg gjennom de vanligste behovene og forklarer hvilke alternativer som er best og dårligst ut fra de vanligste behovene.

Gå direkte til sammendraget av denne artikkelen her >


Hvordan lage nettbutikk?

Som jeg allerede har nevnt, forskjellige mennesker og selskaper har forskjellige behov. Det kan være alt fra hvor stort budsjett du har til hvilke markeder du ønsker å fokusere på. Selvfølgelig spiller graden av teknisk erfaring også en stor rolle i valget av e-handelsplattform.

Lag din egen nettbutikk på linje med store veletablerte selskaper som ser etter en god plattform har allerede komplekse integrasjoner med andre systemer som må vurderes. Det kan være alt fra ERP, BI-verktøy, regnskapssystemer, etc. For oppstart og gründere er det tvert imot bedre å velge en plattform som allerede har gode standardiserte prosesser og fullførte integrasjoner med verktøy som kan være viktig for å kunne bruke lenger i fremtiden.

Du snakker vanligvis om «skalerbarhet», det vil si at det er muligheten til å vokse med plattformen du velger å bli med. Når du skal starte egen nettbutikk vil du sannsynligvis ha ganske mange krav, men etter hvert som bedriften vokser vil dine behov endres.

Mitt absolutt viktigste råd for startups og individuelle gründere er derfor å definere dine spesifikke behov i en tidlig fase plan på et tidlig stadie. Du bør ikke bare definere ditt marked, konkurrenter, produkt eller tjeneste. Selger din nettbutikk klær, smykker, såpe, bøker eller annet. Hva er din nisje? Enda viktigere er å definere en visjon. Hvor er du om 5 år? Hvilke markeder vil du være i?

Ulike e-handelsplattformer er bra for forskjellige typer selskaper. Ved å definere dine behov kan du øke betingelsene for å velge det beste som er tilgjengelig i markedet for dine spesifikke behov.

Prisen er ikke så avgjørende i dag som før. De beste plattformene i markedet har ikke veldig store prisforskjeller, men utfallet kan ha store konsekvenser for bedriften din. Du bør derfor ta deg tid til å reflektere over hvilket system som passer din forretningsmodell best.

Fremfor alt er det 3 vanlige behov som jeg har identifisert. Jeg tror at disse behovene står for minst 80 – 90% av de vanligste behovene til de som leter etter en god plattform.

Nedenfor går jeg gjennom de vanligste behovene og gir tips og råd for hvert enkelt behov.

  1. Oppstart (uten eksisterende webside)
  2. Start en webside / blogg og selg produkter på nettstedet ditt
  3. Utvid eksisterende nettsted med en nettbutikk (gratis)
  4. Erstatning av e-handelsplattform (Etablert selskap som trenger en ny plattform)

1: Oppstart (uten eksisterende hjemmeside)

For oppstarter og enkeltentreprenører som lurer på hvordan lage nettbutikk, bør følgende kriterier først og fremst tas i betraktning når du velger en plattform:

  • Skalerbarhet (tror du at du kanskje trenger å kunne selge i andre markeder i tillegg til det norske om noen år?)
  • Funksjonalitet (En nettbutikk er mye mer enn en plattform for å selge varer og tjenester. Det er mange funksjoner du trenger, så velg en plattform som kan gi et godt utvalg av funksjonalitet.)
  • Brukervennlighet (avhenger av i de fleste tilfeller anbefaler jeg å opprette og administrere en nettbutikk på egen hånd, men pass på å velge en plattform som har en høy grad av brukervennlighet. varm).
  • Rimelig (de beste plattformene som er tilgjengelige i dag, har ikke så store prisforskjeller. Det er imidlertid mindre plattformer i det skandinaviske markedet som gir deg en liten verdi sammenlignet med det du betaler for. Ikke velg en mindre plattform når du kan komme blant best som markedet har å tilby for samme eller ofte en lavere pris).

Generelt anbefaler jeg Shopify Norge for startups. Det er en av de største og mest etablerte plattformene i verden.

Shopify har god skalerbarhet og brukes av både oppstartsbedrifter for handel med elektrisitet så vel som noen av de største og mest suksessrike selskapene i verden (for eksempel: General Motors, Tesla, Nestle, Red Bull, etc.)

Plattformen gir deg dermed en god mulighet til å utvide til nye markeder og styre mer komplekse selskaper. (Du kan i utgangspunktet gjøre hva du vil med plattformen.

Du kan koble deg til fysiske butikker og administrere kassaapparater; POS. Pluss, plattformen gir deg tilgang til Shopify App Market, hvor du får tilgang til mer «funksjonalitetsapper» enn noe sammenlignbart alternativ) .

Når det gjelder pris er Shopify flinke på dette området. I stedet for et høyt, fast gebyr, tar Shopify en prosentandel på transaksjonene dine. (for så vidt du ikke bruker Shopify Payments.)

Prismodellen passer til startups som i utgangspunktet kan ha lite salg og for deg som i utgangspunktet ønsket å starte nettbutikk gratis. På denne måten blir kostnadene for Shopify lave i forhold til salget ditt.

Når salget begynner å ta av, kan du oppgradere til bedre servicepakker, og dermed unngå transaksjonsgebyrer. Les mer om servicepakkene her.

Shopify er en av de absolutt største e-handelsplattformene i verden i dag og regnes internasjonalt som et av de beste systemene som finnes på markedet i dag.

Dermed gir Shopify deg muligheten til å bruke et av verdens beste e-handelssystemer, men til en relativt lav pris.

Fordeler med Shopify:

  • God integrasjon, betalingsløsninger, språk- og valuta innstillinger for det norske markedet.
  • Shopify lar uavhengige utviklere utvikle og selge appene sine og designmaler “temaer” via Shopify App Market. Du vil dermed ha tilgang til det klart største spekteret av funksjonalitet.
  • De har et godt omdømme og gir kundene dine en god kjøpsopplevelse. Shopify garanterer også et høyt sikkerhetsnivå og et bredt spekter av temaer (for alle mulige butikker).
  • Nettbutikk gratis i 14 dager. Hvis du ikke er fornøyd, kan du enkelt melde deg av som kunde og ikke trenger å betale noe. Å kansellere abonnementet ditt er enkelt og uten forpliktelse.
  • Brukervennlighet øverst. Hvem som helst kan bygge en web butikk med en stilig og profesjonell utforming.
  • Best for oppstart. Du får en total løsning og kan fokusere på virksomheten din. Plattformen er høyt pålitelig og har millioner av brukere over hele verden. De garanterer en jevn kundeopplevelse, og du trenger ikke å skreddersy dine egne prosesser og systemer for kundene dine.

Les mer om Shopify her.

Prøv Shopifys e-handelsplattform 14 dager gratis her.

2: Starte et nettsted / blogg og selge produkter

Et annet vanlig behov er å kunne opprette en webside eller blogg med mulighet til å selge produkter. Merverdien for kundene dine består ikke først og fremst i det du vil selge i nettbutikken din.

Din merverdi er at du oppgir informasjon (media, tekst, tjenester, etc.), og du vil ha en plattform som har et stort potensial og funksjonalitet for å gi deg de verktøyene du trenger for å publisere informasjon på en ryddig og strukturert måte.

Denne typen et forretningskonsept beskrives best som å tiltrekke dine følgere og lesere med informasjon på bloggen eller nettstedet ditt. Når nettstedet begynner å vokse i popularitet blant lesere og følgere, vil du kunne administrere salget av produkter på nettstedet ditt.

Denne typen behov passer typisk frilansere eller påvirkere som skaper merverdi ved for eksempel å underholde sitt publikum. Forretningsmodellen passer også typisk til serviceselskaper (meglingstjenester osv.) Som også ønsker å kunne skape mersalg og tilby kunder og besøkende produkter.

Alle med denne typen behov bør velge en nettstedsbygger med integrert e-handelsmodul.

Anta for eksempel at du planlegger å blogge om trening, kosthold, skjønnhet og mote. Da vil du først bruke en plattform som har alt på ett sted. Du vil også kunne bruke en plattform som gir deg den mest visuelt behagelige utformingen til ditt formål. Du vil kunne legge til varer for salg på passende og strategiske steder på nettstedet ditt.

Det er en håndfull gode plattformer å velge mellom her. Webnode, Weebly og Wix er blant de mest velutviklede plattformene som regnes blant de beste i verden. Wix anses å ha en litt bedre e-handelsplattform enn Webnode og Weebly og er også den jeg først og fremst vil velge å bruke for denne typen behov.

Wix gir deg muligheten til å koble deg til salg av produkter og tjenester i bloggen din, nettstedet eller et annet nettsted.

Fordelene med Wix:

  • Utmerket for nettsted eller blogg med mulighet til å selge varer og tjenester.
  • Brukervennlig: Denne typen plattformer er den mest brukervennlige tjenesten som er tilgjengelig på markedet (etter min mening). Du har alt på ett sted, og du kan velge mellom mange designmaler for forskjellige typer formål. Leveres også med brukervennlige dra-og-slipp-funksjon.
  • Kan brukes/testes gratis. Når nettstedet ditt vokser og du vil bytte til produkter for salg, kan du enkelt utvide med nettbutikkfunksjonalitet. (Forvent imidlertid at du på sikt må betale for Wix. Gratisversjonen skal sees på som en test for å få deg til å føle deg fornøyd før du betaler.)
  • Generelt sett en av verdens mest populære e-handelsplattformer.
  • Wix er godt tilrettelagt for det norske markedet (betalingsløsninger, valuta, språkinnstillinger osv.)

Her kan du teste Wix-plattformen gratis. Du kan registrere deg raskt, og du kan også melde deg av raskt hvis du ikke lenger vil bruke plattformen.

3: Utvid din eksisterende webside med en gratis webshop

Har du allerede en eksisterende webside som du vil utvide med en god e-handelsmodul for også å kunne tilby produkter og tjenester for salg på nettstedet?

I dette tilfellet kan det være bedre å velge et frittstående system som du kan installere i etterkant. Alternativene over (Shopify og Wix) er med andre ord ikke levedyktige her. (Disse systemene tilbyr ikke at du migrerer nettstedet til deres servere og plattform.

Forutsatt at du er fornøyd med nettstedet du allerede har, kan du i stedet installere en frittstående e-handelsplattform på nettstedet ditt. I de fleste tilfeller er det mulig men det kommer også an på hvilket CMS (Content Management System) du bygde nettstedet ditt med.

Den vanligste CMS (plattform for nettsteder) er WordPress, Joomla og Drupal. Jeg anbefaler alltid at du bruker WordPress, men hvis du allerede har opprettet en webside med andre CMS, men du kan installere en ekstern nettbutikkløsning på nettstedet ditt.

Det er flere plattformer å velge mellom, noen av de mest vanlige er:

Det mest populære eksterne plugin for e-handel er WooCommerce, det er den største og mest velutviklede e-tjenesten tilgjengelig for WordPress og regnes som en av de mest fleksible løsningene på markedet, for eksempel kan du installere denne plattformen på nettsteder bygget med forskjellige CMS.

Men kanskje viktigere er det at du kan installere tusenvis av forskjellige kompatible programmer for å tilpasse nettbutikken slik du vil ha den.

Etter min mening er WooCommerce den beste open source-tjenesten. Du kan laste ned plattformen gratis, men du må betale for domene, webhotell og andre programmer og temaer.

Det er ikke best for deg som ønsker en mer brukervennlig plattform.

Fordeler:

  • Last ned og bruk gratis (“open source”)
  • En fleksibel løsning. Hvis du velger en komplett løsning (for eksempel Shopify eller Wix, er du mer bundet til å opprette nettbutikken din i henhold til allerede etablerte prosesser.) Med WooCommerce kan du gjøre nesten hva som helst.
  • Det utvikles og selges stadig nye programmer gjennom uavhengige utviklere som brukere av WooCommerce kan bruke (vanligvis koster disse penger).

Ulemper:

  • Du mottar ikke support, men må kontakte uavhengige selskaper og spesialister hver for seg (dyrt og vanskelig)
  • Plattformen er gratis, men det er kostnader for: SSL, webhotell, domene, temaer og kostnader for andre plugins du ønsker for WooCommerce.
  • Ikke egnet for nybegynnere. WooCommerce krever grunnleggende teknisk erfaring.
  • Mer tidkrevende enn å bruke en komplett plattform som følger med alt på ett sted. (Den beste tjenesten som følger med alt på ett sted er Shopify. Tjenesten er enkel å bruke, men samtidig en av de beste samlede løsningene for både Norge og internasjonalt. Mer om Shopify her.)

4: Erstatte en eksisterende plattform

Mange startups, gründere og selskaper gjør dårlige valg og starter sin e-handelsreise ved å bygge sin webshop med en substandard e-handelsplattform. Mange plattformer som er tilgjengelige i markedet er vanligvis gode nok til å starte en enklere webshop.

Mange tenker ikke på eller rett og slett ikke har utarbeidet en forretningsplan før de begynner å bygge nettbutikken. Men når salget begynner å ta seg opp, øker behovene. Nettbutikken skal integreres med andre systemer (økonomiske og logistiske systemer, strømmer osv.). Du vil kunne legge til rabattkoder, lettede priser, nye valutaer, kundeklubber osv. Og innser at plattformen du opprettet nettbutikken din på ikke dekker behovene du har.

Det er ikke noe eksakt svar her hvilken plattform som er best. Det kommer an på hvilke spesifikke behov du har. For større selskaper anbefales det å ansette kvalifiserte konsulenter for å kartlegge eksisterende prosesser og systemer og lage en behovsanalyse. Ulike plattformer er bra for forskjellige typer selskaper. Noen plattformer er allerede integrert med noen systemer, mens andre jobber for andre osv.

I noen tilfeller og for små og mellomstore selskaper kan endringen være relativt enkel. Du kan ganske enkelt opprette en ny web butikk med en ny leverandør av e-handel og gradvis overføre data og informasjon fra eksisterende til ny plattform. Som regel er det først og fremst tilpasninger og integrasjoner til andre systemer som kan være vanskelige.

Hvis du ikke trenger å integrere nettbutikken din med andre systemer, kan du velge en komplett løsning som serveres med dine egne systemer og prosesser. I dette tilfellet kan et alternativ være Shopify Plus. Det er Spotifys servicepakke for mer komplekse selskaper og brukes av flere ledende, internasjonale selskaper (Tesla, LeSportSac, Red Bull, Rebecca Minkoff, Fashion Nova og mer.)

Men generelt vil jeg være forsiktig med å gi tips til denne typen behov. Det handler veldig mye om hvilke markeder selskapet selger og hva du trenger.

Hvordan skaffe leverandører til nettbutikk

En annen viktig sak som kan være avgjørende når du velger en plattform er relatert til hvordan du vil anskaffe varer? Hvorfor er det? Før du starter din egen nettbutikk, burde du ha tenkt gjennom (og helst definert og dokumentert) leverandør-strategien din. Hvis du tror du bare vil selge noen få produkter eller tjenester, kan du sannsynligvis gjøre det med en enklere plattform.

Imidlertid er det vanlig at mange oppstartsbedrifter begynner å selge bare noen få produkter, men sortimentet vokser raskt til å bli mye større enn det som hadde vært forventet ved oppstart.

I dag har for eksempel dropshipping blitt en stadig mer vanlig leverandørstrategi blant e-detaljister i Norge. Dropshipping betyr at du har tilgang til hundretusener av varer du kan selge uten å måtte kjøpe og lagerbehandle produktene dine, dette kan være en svært god strategi om du er på stadiet for hvordan få varer til nettbutikk uten noen særlig startkapital eller lagermulighet.

På denne måten blir du ikke avhengig av noen få leverandører, men kan teste produkter fra tusenvis av forskjellige leverandører. Ved å velge en plattform som støtter dropshipping, kan du enkelt teste salget av forskjellige produkter i nettbutikken din for å se hvordan markedet reagerer på forskjellige typer produkter. Her kan du lese hele innlegget mitt om dropshipping i Norge.

Sammendrag:

  • Ulike e-handelsplattformer er bra for forskjellige typer behov når det kommer til hvordan starte egen butikk.
  • For oppstarter, enkeltentreprenører og mindre selskaper (som ikke allerede har en eksisterende nettbutikk), anbefaler jeg å bruke en omfattende løsning. Dette betyr at du får alt du trenger på ett sted (support, servere, domene, funksjonalitets «apper» osv.).
  • Den beste samlede løsningen er, ikke bare i Norge, men også internasjonalt Shopify.
  • Shopify kan testes gratis og passer for både nybegynnere (brukervennlighet øverst) og mer komplekse selskaper. Her kan du teste Shopify gratis.
  • Skulle du i stedet opprette et nettsted (blogg eller nettsted) og ønsker å kunne tilby produktsalg, bør du vurdere å bruke en nettstedsbygger som støtter e-handel. Det er flere gode plattformer her. Generelt Wix anses å ha den beste e-handelsløsningen av nettstedsprogrammene på markedet. Wix passer for mindre og enklere nettbutikker og gir deg samtidig maler som er enkle å tilpasse basert på dine egne preferanser.
  • Hvis du har en eksisterende webside og ønsker å utvide med en e-handelsløsning for å kunne selge produkter og tjenester. I dette tilfellet er generelt WooCommerce det beste alternativet. Imidlertid krever WooCommerce mer teknisk kompetanse enn for eksempel Shopify og Wix (som er ekstremt enkle å bruke).
  • Representerer du et større selskap som allerede har en eksisterende nettbutikk, men ønsker å bytte til en bedre plattform som passer din bedrift bedre? Her er det ingen gitte svar. Ulike plattformer er bra for forskjellige typer selskaper. For mindre komplekse selskaper (som ikke har mange kompliserte integrasjoner med andre systemer), kan Shopify Plus være et alternativ. Det er en komplett tjeneste som brukes av flere internasjonalt ledende e-handelsbedrifter. I noen tilfeller bør imidlertid eksterne konsultasjoner søkes for å bidra til å identifisere aktuelle prosesser, systemer og integrasjoner og for å finne den best mulige løsningen for å matche behovene man har.

Legg igjen en kommentar