Nettlageren finansieres av leserne våres. Dersom du kjøper noe gjennom våre lenker kan de hende at vi tjener en liten sum. Dette påvirker på ingen måte våre vurderinger.
Har du tanker om å starte din egen nettbutikk og lurer på hvordan du bør gå frem? Da har vi samlet våre 5 beste tips for deg!
For til forskjell fra fysiske butikker, som krever store investeringer ved oppstart, vil en nettbutikk være relativt enkelt å starte opp. Det finnes nemlig en rekke plattformer som tilrettelegger for enkel drift av en nettbutikk, noe som betyr at du kan drive den fra eget hjem. Da blir kjellerboden et lager og sofaen fort ditt hovedkontor.
Selv om fysiske butikkeiere og forhandlere fortsatt påstår at lang erfaring er nødvendig for å drive nettbutikk, er det heldigvis ikke slik lenger. Alt du trenger for å lage din egen nettbutikk er nemlig lett tilgjengelig på nett, men enda viktigere; prisen på slike tjenester har blitt redusert betraktelig de siste årene.
Dette betyr at du kan sette opp nettbutikk, selge produkter og håndtere lagerbehold uten behov for kompliserte programmer eller ansatte.

Det finnes utallige eksempler på uerfarne gründere, som med stor suksess har gått inn i markeder preget av tøff konkurranse, ved utelukkende å fokusere på netthandel.
Nå kan alle som er litt kreative, raskt og uten behov for oppstartskapital eller erfaring, opprette sin egen nettbutikk i løpet av få timer.
I våre dager finnes det en rekke bra, internasjonalt anerkjente plattformer lett tilgjengelig. Disse er svært brukervennlige, noe som betyr at omtrent hvem som helst kan opprette en e-handelsbutikk i verdensklasse uten hjelp eller veiledning fra andre.
Hva bør du tenke på når du velger en e-handelsplattform? Her finnes det ingen enkel fasit ettersom den løsningen som passer for en person eller bedrift, ikke nødvendig er den best egnede plattformen for andre.
Videre i denne artikkelen vil vi gå gjennom de beste plattformene for nettbutikker tilgjengelig i Norge, samt se på hvordan disse dekker ulike behov.
Vår anbefaling for deg som skal sette opp din første nettbutikk er Shopify. Dette er en plattform som er svært brukervennlig, men samtidig tilbyr alle de nødvendige verktøyene for skalering underveis. Shopify er derfor et utmerket utgangspunkt for deg som ønsker å opprette nettbutikk i Norge.
Priser fra: $29/mnd – $299/mnd
Gratis prøveperiode: Ja
Vår vurdering
Fordeler
Enkelt for nybegynnere
Veldig bra utvalg av utvidelser
Mange gode abonnementer
Ulemper
Litt høye transaksjonsavgifter
Noen maler kan bli litt dyre
Imidlertid trenger ikke Shopify alltid være det beste alternativet. Vi vil derfor gjennomgå de vanligste behovene du bør vurdere, og deretter se hvilke alternativer som finnes på markedet i dag.
Gå direkte til sammendraget av denne artikkelen her >
Hvordan lage nettbutikk?
Som vi allerede har nevnt, har ulike mennesker og bedrifter forskjellige behov. Det kan være alt fra hvor stort budsjett du har, til hvilke markeder du ønsker å fokusere på. Selvfølgelig spiller graden av teknisk erfaring også en viktig rolle i valget av e-handelsplattform.
Du kan lage din egen nettbutikk på linje med store veletablerte selskaper, men disse har allerede komplekse integrasjoner med andre systemer som sjeldent er nødvendig for en ny nettbutikk. Dette inkluderer alt fra ERP, BI-verktøy, regnskapssystemer, etc. For oppstartsbedrifter og gründere er det derimot bedre å velge en plattform som tilbyr gode standardiserte prosesser og integrasjoner med verktøy som kan være viktig for å kunne bruke lenger i fremtiden.
Man snakker gjerne om ‘skalerbarhet’, det vil si muligheten til å skalere virksomheten med plattformen du velger å bruke. Når du skal starte egen nettbutikk vil du sannsynligvis ha noen grunnleggende krav, men disse endres gjerne etterhvert som virksomheten vokser seg større.
Vårt beste tips for startups og individuelle gründere er derfor å definere dine behov gjennom en forretningsplan så tidlig som mulig. Denne bør definere dine målgrupper, konkurrenter, produkter og tjenester. For å gjøre denne prosessen litt enklere har vi samlet noen spørsmål du bør svare på:
- Skal nettbutikken din selge klær, smykker, såpe, bøker eller tilby tjenester?
- Hva er din nisje?
- Hvem utgjør målgruppen din?
- Hvilke markeder vil du være i?
- Hva er de langsiktige ambisjonene dine?
- Hvordan skal du promotere produktene dine til potensielle kunder?

Ulike e-handelsplattformer kan passe til forskjellige typer selskaper. Ved å definere dine behov kan du enklere velge den beste løsningen som er tilgjengelig i markedet for dine spesifikke behov.
Selv om pris fortsatt spiller en viktig rolle for valget ditt, vil den ha mindre å si i dag enn tidligere. Dette skyldes at konkurransen i markedet har blitt tøffere, noe som resulterer i svært små prisforskjeller hos de største tilbyderne. Vi anbefaler derfor at du legger mer vekt på funksjonalitet og integrasjon, fremfor å forsøke spare noen kroner på prisen.
I de neste avsnittene av vår guide vil vi gå nærmere gjennom tre ulike scenarioer der opprettelse av en nettbutikk er aktuelt. Disse er etter vår mening de mest vanlige, men det vil selvfølgelig også oppstå scenarioer utenfor disse.

1: Startups (uten eksisterende hjemmeside)
For startups og gründere som lurer på hvordan lage nettbutikk, bør følgende kriterier først og fremst tas til betraktning under ditt valg av plattform:
- Skalerbarhet – Vil det være realistisk at butikken utvides til andre land i fremtiden?
- Funksjonalitet – En nettbutikk er mye mer enn en plattform for å selge varer og tjenester. Det er mange funksjoner du trenger, så velg en plattform som kan gi et godt utvalg funksjoner.
- Brukervennlighet – Dette er spesielt viktig for deg som skal drive nettsiden på egenhånd, eller ikke har tidligere erfaringer med nettbutikker.
- Pris – Selv om det er liten forskjell i prisen hos de største leverandørene, vil pris gjerne ha en betydning for det endelige valget ditt.
En av de beste plattformene for startups har lenge vært Shopify Norge. Dette er en av de største og mest etablerte plattformene i verden, og de tilbyr integrasjon på tvers av en rekke løsninger.
Shopify sin plattform har god skalerbarhet og brukes av alt fra oppstartsbedrifter til noen av de største og mest suksessrike selskapene i verden (for eksempel: General Motors, Tesla, Nestlé, Red Bull, etc.)
Plattformen gir deg dermed en god mulighet til å utvide til nye markeder og styre mer komplekse selskaper (du kan i utgangspunktet gjøre hva du vil med plattformen).
Du kan koble Shopify til et fysisk kassesystem, administrere lagerbeholdning og integasjon mot faktureringssystemer. I tillegg gir plattformen deg tilgang til Shopify App Market, som er en markedsplass for ulike utvidelser spesielt utviklet for Shopify plattformen .

Prismodellen til Shopify er også godt egnet for deg som driver en nyoppstartet nettbutikk. I stedet for et høyt, fast gebyr, tar Shopify nemlig en prosentandel av transaksjonene dine. Dette betyr at du unngår høye utbetalinger underveis, samt at kostnaden tilpasser seg størrelsen på virksomheten din.
Denne prismodellen passer dermed for startups som starter fra null, samt for deg som ønsker å starte nettbutikk uten høye oppstartskostnader.
Når salget begynner å bygge seg opp har du anledning til å oppgradere til bedre servicepakker, og dermed unngå transaksjonsgebyrene i sin helhet. Les mer om servicepakkene her.
Shopify er en av de største e-handelsplattformene på markedet og regnes internasjonalt som et av de mest anerkjente systemene tilgjengelig i dag.
Shopify er med andre ord et utmerket utgangspunkt for deg som vil starte nettbutikk, men ikke ønsker å investere mye i en dyr plattform.
Fordeler med Shopify:

- God integrasjon, betalingsløsninger, språk- og valuta innstillinger for det norske markedet.
- Shopify lar uavhengige utviklere utvikle og selge appene sine og designmaler “temaer” via Shopify App Market. Du vil dermed ha tilgang til det klart største spekteret av funksjonalitet.
- De har et godt omdømme og gir kundene dine en god kjøpsopplevelse. Shopify garanterer også et høyt sikkerhetsnivå.
- Nettbutikk gratis i 14 dager – om du ikke er fornøyd kan du enkelt melde deg av som kunde og ikke betale noe for bruken. Et introduksjonsabonnement er uforpliktende og du kan enkelt avslutte det.
- Svært brukervennlig plattform – Hvem som helst kan bygge en web butikk med en stilig og profesjonell utforming.
- Best for startups. Du får en total løsning og kan fokusere på virksomheten din. Plattformen er pålitelig og har millioner av brukere over hele verden. De garanterer en jevn kundeopplevelse, og du trenger ikke å skreddersy dine egne prosesser og systemer for kundene dine.
Prøv Shopifys e-handelsplattform 14 dager gratis her.
2: Starte et nettsted / blogg og selge produkter

Et annet scenario er at du ønsker opprette en nettside/blogg som også skal ha muligheten til å selge ulike produkter. Da snakker vi gjerne om en informativ side, der produktene for salg er en form for tilleggstjeneste.
Ditt hovedprodukt på nettsiden er innholdet (media, tekst, tjenester, etc.), og du vil derfor trenge en plattform som har et stort potensial og funksjonalitet. Her vil muligheter for design, publisering av innhold og god struktur være viktige punkter.
I de fleste tilfeller vil formålet med en slik side være å tiltrekke seg lesere med innholdet, for deretter å kunne tilby relevante produkter gjennom nettbutikken din. Med andre ord er det kombinasjonen av innhold med høy kvalitet, og relevante produkter som gjør denne kombinasjonen attraktiv.
Denne typen nettside passer spesielt godt for frilansere, influencere og andre tjenestetilbydere. Du vil skape merverdi ved hjelp av innhold, ekspertise eller underholdning – for deretter å skape mersalg ved å tilby besøkende på nettsiden din produkter i nettbutikken.
For denne typen nettside anbefaler vi at man bruker en god nettsidebygger med integrert e-handelsmodul.
Selv om du primært skal fokusere på innhold og mersalg, vil et visuelt utseende og design være viktige faktorer for nettsiden din. I tillegg vil du trenge fleksibiliteten til å plassere de aktuelle produktene der du ønsker, slik at de oppnår maksimal eksponering mot potensielle kjøpere.
For dette formålet finnes det en rekke gode nettsidebyggere, men vi anbefaler spesielt: Webnode, Weebly og Wix som er blant de mest velutviklede for dette formålet. Imidlertid anses Wix å ha en bedre utviklet e-handelsplattform enn Webnode og Weebly. Wix er også svært brukervennlig, noe som gjør at alle kan bruke deres nettsidebygger til å designe sin egen webside.
Wix har også en tilsvarende markedsplass som Shopify, men denne inneholder foreløpig bare rundt 350 applikasjoner. En rask gjennomgang av funksjonaliteter viser imidlertid at det bør være mer enn tilstrekkelig for de fleste som ønsker lansere sin første nettbutikk.
Fordelene med Wix:

- Utmerket for nettsted eller blogg med mulighet til å selge varer og tjenester.
- Brukervennlig: Wix tilbyr en godt utviklet plattform som lar deg designe profesjonelle nettsider ved hjelp av enkle dra-og-slipp funksjoner.
- Kan testes gratis: Wix tilbyr flere ulike pakker, der de mest grunnleggende er gratis å prøve ut. Dette gir en mulighet til å prøve plattformen før du går over til et betalt abonnement.
- En av verdens mest populære e-handelsplattformer.
- Wix er godt tilrettelagt for det norske markedet (betalingsløsninger, valuta, språkinnstillinger osv.)
Her kan du teste Wix-plattformen gratis.
3: Utvid din eksisterende webside med en gratis webshop

Om du allerede har en nettside, men ønsker å utvide denne med en nettbutikk? Da bør du vurdere en utvidelse for ditt eksisterende CMS, fremfor å ta i bruk en helt ny plattform.
Systemer som Shopify og Wix tilbyr nemlig ikke migrering til eksterne servere, noe som betyr at du må finne en løsning som kan installeres direkte på din server. Heldigvis finnes det flere gode alternativer for dette, og vi skal gå gjennom noen av beste.
Når du bare ønsker å legge till en nettbutikk, men ikke gjøre større endringer på nettsiden din – vil det beste alternativet være å installere en utvidelse (frittstående handelsplattform). Her vil CMS (Content Management Systemet) på nettsiden din ha betydning, men i de fleste tilfeller er dette WordPress, Joomla eller Drupal.
Alle disse CMS løsningene tilbyr muligheten til å installere plugins (utvidelser) og det er nettopp dette vi ønsker å gjøre. Det finnes nemlig flere gode handelsløsninger som kommer i form av plugins.
Det er flere plattformer å velge mellom, men de mest populære er:
På toppen troner den populære utvidelsen for e-handel WooCommerce. Dette er den største og mest velutviklede e-tjenesten tilgjengelig for WordPress og regnes som en av de mest fleksible løsningene på markedet, for eksempel kan du installere denne plattformen på nettsteder bygget med forskjellige CMS.
WooCommerce kan integreres med en rekke ulike utvidelser, noe som gjør det mulig å skreddersy nettbutikken akkurat slik du selv ønsker.
Vår vurdering er derfor at WooCommerce er det beste alternativet for deg som ønsker å utvide en WordPress nettside med en nettbutikk. Tjenesten er helt gratis å laste ned, men du må påregne å betale for hosting, domene og resten av tjenestene du trenger. Imidlertid vil dette allerede være kjente kostnader dersom du har en nettside fra før.

Fordeler:
- Last ned og bruk gratis (“open source”)
- En fleksibel løsning. Hvis du velger en komplett løsning (for eksempel Shopify eller Wix, er du mer bundet til å opprette nettbutikken din i henhold til allerede etablerte prosesser.) Med WooCommerce kan du gjøre nesten hva som helst.
- Det utvikles og selges stadig nye programmer gjennom uavhengige utviklere som brukere av WooCommerce kan bruke.
Ulemper:
- Du mottar ikke support, men må kontakte uavhengige selskaper og spesialister hver for seg (dyrt og vanskelig)
- Plattformen er gratis, men det er kostnader for: SSL, webhotell, domene, temaer og kostnader for andre plugins du ønsker for WooCommerce.
- Ikke egnet for nybegynnere. WooCommerce krever grunnleggende teknisk erfaring.
- Mer tidkrevende enn å bruke en komplett plattform som følger med alt på ett sted. (Den beste tjenesten som følger med alt på ett sted er Shopify. Tjenesten er enkel å bruke, men samtidig en av de beste samlede løsningene for både Norge og internasjonalt. Mer om Shopify her.)
4: Erstatte en eksisterende plattform

En feil mange startups og gründere gjør er at de velger en lite skalerbar plattform når de først starter sin nettbutikk. Dette vil medføre at man må et eller annet tidspunkt må erstatte den eksisterende plattformen, noe som kan føre til en del krevende ekstraarbeid.
I oppstartsfasen er det mange som mangler en god forretningsplan, noe som gjerne fører til at man tar lite gjennomtenkte valg. Dette kan føre til utfordringer når salget tar seg opp og behovet for bedriften endrer seg. Når nettbutikken skal integreres med andre systemer (økonomiske og logistiske systemer, strømmer osv.) vil man trenge en platform som er fleksibel og skalerbar.
Noen funksjoner som gjerne blir aktuelle er:
- Du vil kunne legge til rabattkode
- Tilbud og kampanjer
- Utvide med nye valutaer
- Tilby kundeklubber
Dersom du har valgt en lite skalerbar plattform kan dette by på problemer. Da vil det gjerne ikke være tilrettelagt for slike funksjoner, noe som belyser behovet for å migrere til en ny plattform. Dette er grunnen til at vi anbefaler alle som skal starte nettbutikk – at de skal velge en skalerbar plattform fra begynnelsen.
Det finnes ikke noe eksakt svar på hvilken plattform som er best, men en forretningsplan vil bidra til å avdekke potensielle fremtidige behov. Derfor anbefaler vi at man utarbeider en forretningsplan der behov man kan kartlegge behovet systemer og lage en analyse. Ved hjelp av en slik behovsanalyse kan man enklere kartlegge hvilke funksjoner man bør velge, og dermed også hvilken plattform som er best egnet.
For små og mellomstore selskaper kan overgangen være relativt enkel. Du kan ganske enkelt opprette en ny web butikk med en ny leverandør av e-handel og gradvis overføre data og informasjon fra eksisterende til ny plattform. Som regel er det først og fremst tilpasninger og integrasjoner til andre systemer som kan by på utfordringer.
Hvis du ikke trenger å integrere nettbutikken din med andre systemer, kan du velge en komplett løsning som kommer med egne systemer og prosesser. I dette tilfellet kan et godt utgangspunkt være Shopify Plus. Det er Shopify sin servicepakke for mer komplekse selskaper og brukes av flere ledende, internasjonale selskaper (Tesla, LeSportSac, Red Bull, Rebecca Minkoff, Fashion Nova og mer.)
Selv om vi kan peke ut Shopify Plus som vår foretrukne løsning, vil det til slutt bunne ut i bedriftens egne behov. Derfor bør dere som vi tidligere nevnte, utarbeide en behovsanalyse og velge plattform basert på resultatet av denne.
Hvordan skaffe leverandører til nettbutikk
En annen viktig sak som kan være avgjørende når du velger en plattform er hvordan du vil anskaffe varer? Før du starter din egen nettbutikk, bør du som en del av forretningsplanen din, utforme en leverandør-strategi. Dette handler om hvordan du har til hensikt å anskaffe varer, og vil spille en viktig rolle for hvor avanserte systemer du trenger i bakhånd.
De fleste nettbutikker starter gjerne med et enkelt utvalg, men dette kan fort utvide seg etterhvert som nettbutikken øker omsetningen og kundene etterspør nye produkter. Du bør derfor ha en plattform i bakhånd som enkelt kan legge til nye produkter underveis.
I dag har for eksempel dropshipping blitt en stadig mer vanlig leverandør-strategi blant e-detaljister i Norge. Dropshipping betyr at du har tilgang til hundretusener av varer du kan selge uten å måtte kjøpe og lagerføre produktene dine. Dette kan være en svært god strategi om du lurer på hvordan få varer til nettbutikk uten noen særlig startkapital eller lagermuligheter.
På denne måten blir du ikke avhengig av noen få leverandører, men kan teste produkter fra tusenvis av forskjellige leverandører. Ved å velge en plattform som støtter dropshipping, kan du enkelt teste salget av forskjellige produkter i nettbutikken din for å se hvordan markedet reagerer på forskjellige typer produkter. Her kan du lese hele innlegget mitt om dropshipping i Norge.

Sammendrag:
- Ulike e-handelsplattformer er bra for forskjellige typer behov når det kommer til hvordan starte egen butikk.
- For oppstarter, enkeltentreprenører og mindre selskaper (som ikke allerede har en eksisterende nettbutikk), anbefales det å bruke en fullverdig løsning. Dette betyr at du får alt du trenger på ett sted (support, servere, domene, funksjonalitets “apper” osv.).
- Den beste samlede løsningen er, ikke bare i Norge, men også internasjonalt Shopify.
- Shopify kan testes gratis og passer for både nybegynnere (brukervennlighet øverst) og mer komplekse selskaper. Her kan du teste Shopify gratis.
- Skulle du i stedet opprette et nettsted (blogg eller nettsted) og ønsker å kunne tilby produktsalg, bør du vurdere å bruke en nettstedsbygger som støtter e-handel. Det er flere gode plattformer her. Generelt Wix anses å ha den beste e-handelsløsningen av nettstedsprogrammene på markedet. Wix passer for mindre og enklere nettbutikker og gir deg samtidig maler som er enkle å tilpasse basert på dine egne preferanser.
- Hvis du har en eksisterende webside og ønsker å utvide med en e-handelsløsning for å kunne selge produkter og tjenester. I dette tilfellet er generelt WooCommerce det beste alternativet. Imidlertid krever WooCommerce mer teknisk kompetanse enn for eksempel Shopify og Wix (som er ekstremt enkle å bruke).
- Representerer du et større selskap som allerede har en eksisterende nettbutikk, men ønsker å bytte til en bedre plattform som passer din bedrift bedre? Her er det ingen gitte svar. Ulike plattformer er bra for forskjellige typer selskaper. For mindre komplekse selskaper (som ikke har mange kompliserte integrasjoner med andre systemer), kan Shopify Plus være et alternativ. Det er en komplett tjeneste som brukes av flere internasjonalt ledende e-handelsbedrifter. I noen tilfeller bør imidlertid eksterne konsultasjoner søkes for å bidra til å identifisere aktuelle prosesser, systemer og integrasjoner og for å finne den best mulige løsningen for å matche behovene man har.
Hva skal til for å starte nettbutikk?
Noe av det viktigste man trenger for å starte en nettbutikk er en klar og tydelig idé. Etter det kommer blant annet valg av nettbutikkløsning og logistikk med tanke på pris og frakt.
Hva er lurt å selge på nett?
De kategoriene som selger best på nett er gjerne personlig pleie og kosmetikk, klær, sko og lignende, og til slutt ting til bolig og hage.
Hvor mye koster det å lage en nettbutikk?
Det er veldig varierende hvor mye man må forvente å betale for en nettbutikk. Byråer kan gjerne ta alt fra 50 000 til 1,5 millioner. Velger du derimot en nettbutikkløsning som Shopify og gjør mye av jobben selv, vil det bli langt billigere.