Hvordan selge kunst på nett

Nettlageren finansieres av våre lesere. Dersom du kjøper noe gjennom våre linker vil vi motta provisjon. Les mer om vår research-metodikk

Det kan være flere gode grunner til at man ønsker å lansere en nettbutikk, men det faktum at salget av kunst på nett overgår tradisjonelle utsalg, bør absolutt være en av dem. Tall viser at kunstsalg på nett øker mer rundt 10% i året, så det er absolutt på tide å lansere en nettbutikk for kunsten din. Imidlertid er det ikke bare å slenge sammen en gammel nettside og publisere noen bilder. Forbrukere har høye forventninger om brukeropplevelsen på nett, så her må du ta deg tiden til å lage en skikkelig nettbutikk. 

Så hvordan selge kunst på nett? Heldigvis trenger ikke dette være så komplisert som mange tror. Det finnes nemlig en rekke gode plattformer som lar deg lansere en profesjonell nettbutikk raskt og enkelt. Vi skal derfor se nærmere på noen av disse løsningene, slik at du kan bli en ekspert på nettsalg på rekordtid. Denne guiden er tilsiktet nybegynnere på nettsalg, og vil derfor ta for seg de mest grunnleggende trinnene på en informativ måte. Ønsker du å lære mer om det å drive en nettbutikk, har vi et stort utvalg artikler tilgjengelig her

Klar til å ta det første skrittet? Les videre for å lære hvordan du velger riktig plattform for å selge kunst på nett. 

 logo

Wix har en rekke ulike maler for kunstnere og nettbutikker

Selge selv eller bruke markedsplass?

Det første du bør tenke på, er om du ønsker å selge kunst på nett selv, eller om du heller vil la en forhandler gjøre jobben for deg. Du kan velge å lansere ditt eget galleri på nett i form av en nettbutikk, eller så kan du bruke markedsplasser som Fineart, Prikkart og Etsy. Det er fordeler og ulemper med begge deler, så vi skal veie de to metodene mot hverandre. 

Det enkleste valget vil uten tvil være å selge kunsten din gjennom en markedsplass. På denne måten vil du få rask tilgang til potensielle kjøpere, og du trenger sjeldent gjøre mye administrativt arbeid. Imidlertid må du betale provisjon og kostnader til markedsplassen, noe som kan spise seg inn i allerede tynne marginer. Du bør derfor veie opp om et enkelt salg er verdt de pengene du må gi avkall på. 

Ønsker du derimot full kontroll på utstilling, salg og gevinst – vil det være et alternativ å lansere ditt eget galleri på nett. Dette kan være en enkel nettbutikk som viser frem bildene dine og lar kjøpere selv gjennomføre handelen. Da slipper du gi bort deler av inntekten, men du vil være 100% ansvarlig for virksomheten selv. Dette betyr at du har full kontroll på virksomheten selv, men du må da også selv finne frem til løsninger, håndtere shipping og lignende. Imidlertid kan det hjelpe å velge riktig plattform, og nettopp dette skal vi se på nå. 

Velg en god plattform

Som vi allerede har vært inne på, så finnes det utallige plattformer som lar deg selge kunden din på nett. Imidlertid er det viktig å vite at disse kommer i to ulike kategorier. Begge er riktignok enkle å bruke, men det er noen vesentlige forskjeller på hvordan de fungerer. Vi skal derfor se litt nærmere på dette, før vi ser på de aktuelle plattformene. 

Det første alternativet ditt er å velge en nettbutikkløsning som lar deg lansere din egen nettbutikk. Her snakker vi gjerne om løsninger som Shopify og BigCommerce. Dette er programvare som lar deg designe en nettbutikk, laste opp produkter og selge direkte til kundene dine. Du er selv ansvarlig for det administrative, men du slipper å betale til ulike mellomledd. Disse er forsåvidt enkle å komme i gang med, og er tilpasset nybegynnere. 

Om du ikke ønsker det administrative ansvaret med selv å sette opp en nettbutikk, vil en markedsplass være et bedre alternativ. Dette er eksisterende nettsider som lar deg opprette en bruker, laste opp produkter og selge til deres kunder. Her kan vi trekke frem Etsy, FineArt, Saatchi, Zazzle og Society6. Denne metoden er uten tvil lettere, men påfører en del ekstra kostnader. 

For deg som har til hensikt å selge kunst på nett langsiktig, vil vi klart anbefale at du prøver å lansere din egen nettbutikk. Skal du derimot bare selge ut noen tidvise prosjekter som en hobby, kan det absolutt være verdt å legge de ut på en markedsplass. Som en del av denne guiden skal vi imidlertid vise deg hvordan du kan sette opp en nettbutikk med Shopify

Sett opp en Shopify butikk for å selge kunst på nett: Steg-for-steg

Dersom du ønsker å lansere din egen nettbutikk, er Shopify uten tvil den beste løsningen. Dette skyldes at plattformen er spesielt utviklet for nybegynnere, samt at du får en enormt fleksibel ramme å jobbe videre med. En annen fordel med Shopify er at du får alt inkludert i abonnementet ditt. Dette betyr at du slipper bekymre deg for webhosting, design og lignende funksjoner. Alt kan gjøres direkte i Shopify sin egen plattform. Et annet pluss er at du får tilgang til deres superenkle dra-og-slipp redigering, noe som betyr at du slipper bruke tid på kode og utforming. Bare dra de ulike elementene inn på siden, og vipps så har du en ferdig nettbutikk.

 logo

Shopify er en av de største plattformene på markedet for nettbutikker

Steg 1: Opprett en Shopify konto

Det første du må gjøre for å benytte deg av Shopify, er å opprette en konto på hjemmesiden deres. Da går du bare til Shopify og velger knappen Get started øverst i hjørnet. Dette vil iverksette registreringsprosessen hvor du oppgir e-post, passord og navnet på nettbutikken din. Deretter trykker du på Create your store. Din 14 dagers gratis prøveperiode vil begynne og du kan fortsette registreringen. 

Deretter vil Shopify be om litt mer personalia for å sikre hvem som står bak nettbutikken. Her vil du blant annet måtte oppgi navn, adresse, land og lignende. Dette er viktig å gjøre korrekt, da det kan påvirke hvordan Shopify beregner ulike skattesatser i etterkant. Om du ikke har et eksisterende domene, så vil Shopify la deg kjøpe et ønsket domene som del av denne prosessen. Vi anbefaler på det sterkeste at man benytter seg av et slikt domene, da dette vil gi et langt mer profesjonelt preg på nettbutikken din. 

Steg 2: Sett opp nettbutikken din

Når du er ferdig med registreringen, kan du begynne å utforme selve nettbutikken din. Her tilbyr Shopify et stort utvalg ferdige maler, slik at du bare kan gjøre de visuelle endringene du ønsker. Dette inkluderer endring av tekst, bilder og farger. Du kan også velge å hyre inn en profesjonell designer for å utforme nettbutikken din, men etter vår erfaring er dette sjeldent nødvendig. De effektive verktøyene Shopify gir tilgang til vil gjøre det mulig for de aller fleste å lage sitt eget utseende. 

Steg 3: Konfigurer nettbutikken din

Straks du er ferdig med det visuelle utseende på nettbutikken din, er det på tide å konfigurere de resterende systemene. Her må du blant annet velge om du ønsker å bruke Shopify sine egne betalingssystemer Shopify Payments, eller om du ønsker å integrere tredjepartsløsninger som PayPal og Zwipe. Vi anbefaler at man benytter seg av Shopify Payments, da bruken av egne løsninger vil medføre unødvendige kostnader underveis. 

Du vil også være nødt til å oppgi litt mer detaljer knyttet til skatt, virksomheten (hvis du har et AS) og lignende før du begynner å selge produkter. Dette skyldes at Shopify produserer en del rapporter som er verdt å ta vare på når du skal fylle ut skattemeldingen. Pass derfor på at du fyller ut alle de nødvendige opplysningene og gjennomfører denne prosessen så tidlig som mulig. 

Steg 4: Lanserer nettbutikken din 

Nå begynner ting å ta form, og nettbutikken din er klar for lansering. Du lanserer den enkelt fra kontrollpanelet til Shopify, og siden vil da automatisk legges ut på det domenet du har knyttet til nettbutikken din. Deretter er alt klart for at kunder kan se og kjøpe produktene dine på nett. Om vi skal være optimistiske kan denne prosessen i sin helhet ta noen få timer fra start til slutt. Det kan også være greit å vite at alle kostnader er inkludert i abonnementet ditt (utenom domene) slik at du har full kontroll på hva det koster å selge kunst på nett. 

Steg 5: Tiltrekke deg kunder

Du har kanskje lansert nettbutikken din, men salget skjøt ikke i taket? De færreste av oss har en massiv følgerskare på nett som vil gjøre jobben for oss når det gjelder salg. Vi trenger derfor en markedsføringsstrategi for å sikre jevn trafikk til nettbutikken vår. Her kommer SEO og SEM inn som to viktige virkemidler. Førstnevnte handler om å lage innhold med søkeord som sikrer oss best mulig plassering i søkemotoren. Dette kan være blogginnlegg, oversikter og hjemmesider som er relevant for det produktet vi selger.

Det andre alternativet ditt er å bruke SEM. Dette er Search Engine Marketing, eller annonser plassert i søkemotoren, mest kjent for denne formen for markedsføring er Google annonsering. Spesielt i begynnelsen vil det være lite organisk trafikk til nettsiden din, så en god kombinasjon av SEO og SEM vil styrke denne trafikken betraktelig. Etterhvert som du ser hvordan de to samspiller vil det også være lettere å legge opp en langsiktig markedsføringsstrategi for nettopp dette. 

 logo

Wix er et solid alternativ til Shopify med mange maler for kunstnere