Nettlageren finansieres av våre lesere. Dersom du kjøper noe gjennom våre linker vil vi motta provisjon. Les mer om vår research-metodikk
Det kan ofte være fristende å endre på designet til nettsiden din etter hvert som trender endrer seg, men det er en del ting du bør tenke gjennom først. Endringer av det visuelle eller innhold kan nemlig føre til utslag på fremtidige prestasjoner. Derfor har vi laget en liste med punkter du bør tenke på før du gjennomfører et redesign av nettside.
Her tar vi deg gjennom hva det kan være lurt å ta vare på av data, hvilke endringer som er nyttig og ikke minst hva du bør unngå. Nettsiden din er den visuelle presentasjonen av virksomheten, og noe man bør endre med omhu. Derfor kan det være lurt å tenke på følgende før du tar fatt på et redesign av den eksisterende nettsiden din.
1. Lås inn dine nåværende resultater
Før du begynner å utforme den nye nettsiden bør du dokumentere det du allerede har. Da snakker vi ikke nødvendig om nettsiden, men heller om de resultatene du har oppnådd hittil. Dette vil gi deg en god forståelse for hva som fungerte med den opprinnelige nettsiden, samt hva som kan gjøres bedre. Som et utgangspunkt for dette bør du analysere de månedlige dataene for følgende verdier:
- Antall besøk
- Bounce Rate
- Brukstid
- Presterende nøkkelord
- Salg generert (om aktuelt)
- Antall sider indeksert (i søkemotor)
- Sentrale sider som genererer mest trafikk
Om du ikke allerede har tilgang til denne informasjonen, kan gratisverktøy som Google Analytics være et godt utgangspunkt.
2. Avgjør formålet med redesignet
Det kan være spennende å skulle planlegge en ny nettside, men her er det viktig å kartlegge hvorfor man skal begi seg ut på det. På dette området er det viktig å merke seg at det ikke bare handler om utseende på nettsiden, men også hvordan den fungerer. Du bør derfor ta en saklig tilnærming til spørsmålet og se på hvordan et redesign kan forbedre brukeropplevelsen, prestasjoner eller annet. For å gjøre dette enklere har vi samlet noen ledende spørsmål som du kan ta utgangspunkt i:
Vi skal gjennomføre et redesign fordi det vil:
- Øke trafikken til nettsiden vår
- Redusere bounce rate
- Forbedre brukstiden på individuelle brukere
- Øke domene autoritet
- Skape nye leads
- Øke mengden salg vi gjør på nett
3. Kartlegg branding og budskap
Som vi har omtalt i en rekke andre artikler, så er nettsiden din den visuelle presentasjonen av nettsiden din. Du bør derfor tenke nøye gjennom hvordan en ny nettside kan bidra til å styrke budskapet og profilen dere allerede har. Videre bør det være en rød tråd som gjør det enkelt for besøkende å forstå hva bedriften handler om.
Ofte vil det ikke være nødvendig å endre budskapet på nettsiden, men heller gi det en oppdatering. Dersom dere allerede har en nettside som klart formidler dette budskapet, så kan det være greit å fortsette i samme stilen.
Videre er det viktig at man ikke gjør budskapet unødvendig komplisert. De fleste som trykker seg inn på en nettside scanner raskt gjennom for noen opplysninger før de beveger seg videre. Man kan derfor ikke forvente at en ny bruker vil ta seg tid til å lese side på side med tekst ved første øyekast.
4. Kartlegg din ‘buyer person’
En feil mange gjør i dag er at de sikter alt for bredt. Man ønsker riktignok ikke å utelukke potensielle kunder, men pass på at det ikke går på bekostning av målgruppen din. Utformingen av nettsiden din bør appellere til det du har satt som ‘buyer person’ – altså de det er mest sannsynlig at vil kjøpe produktet ditt.
Klar profilering av hvem målgruppen er vil også gjøre det enklere å utforme budskapet. Da kan innhold og brukeropplevelse være tilrettelagt slik at det treffer den aktuelle gruppen best mulig. Her finnes det en rekke ulike verktøy på nett som gjør det mulig å kartlegge ulike grupper og hva man bør tenke på underveis.
5. Beskytt dine SEO sider
Synlighet er viktig for enhver nettside, men det er noe som kan ta lang tid å bygge opp. Du bør derfor ta høyde for å ivareta de sidene som allerede gjør det godt i søkeresultatet. Derfor bør du tenke på følgende før du begynner å endre på nettsiden din:
Kartlegg de mest verdifulle sidene dine
Før du endrer noe bør du kartlegge hvilke sider som trekker inn mest trafikk i dag. Du kan endre eller fjerne disse – men da er det viktig at du legger opp til korrekt bruk av 301 redirects slik at ikke trafikken og inngående linker går tapt. Dersom du er i tvil om hvordan dette gjøres bør du konsultere en SEO konsulent før du gjør endringer.
Lag en klar 301 strategi
De færreste har nok tenkt på at de bør ha en strategi for hvordan de skal bruke 301 linker fra den gamle siden til den nye. Imidlertid kan dette være en nøkkelstrategi for hvordan du kan lansere den nye nettsiden uten å tape trafikken fra den gamle. Pass derfor på at du har en klar strategi for hvordan gamle URL-er skal kobles til nye URL-er dersom dette er aktuelt.
6. Analyser konkurrentene dine
Det er sjeldent en god strategi å kopiere konkurrentene åpenlyst, men en analyse av hva som fungerer og ikke kan være verdifullt. Ta deg derfor tid til å analysere nettsiden til konkurrentene for å se hvordan de presterer i forhold til dere. En slik analyse kan fort avdekke om det er elementer eller funksjoner ved nettsiden deres som dere mangler, og som derfor bør være inkludert i en ny forbedret versjon av deres.
Oppsummering
Det kan være spennende å gjøre et redesign av nettside, men det er viktig at man gjør det av de riktige årsakene. Derfor har vi sett på hvordan du bør gå frem dersom du har til hensikt å lage en ny versjon av siden din. Vi har også sett på hvilke metrics og verdier du bør kartlegge før du begynner å planlegge ferden videre. På denne måten kan du lettere kartlegge hva som allerede fungerer, samt hva som bør endres.
Få svar på ofte stilte spørsmål om redesign av nettside
Hvorfor bør man vurdere å redesigne en nettside?
Man bør vurdere å redesigne en nettside for å forbedre brukeropplevelsen, øke konverteringsraten, styrke merkevaren, holde tritt med teknologiske trender og forbedre søkemotoroptimaliseringen (SEO).
Hvilke faktorer bør man vurdere når man planlegger et nettsideredesign?
Når man planlegger et nettsideredesign, bør man vurdere mål og målgruppe, nettsidens struktur og navigasjon, innhold og visuelle elementer, responsivt design for ulike enheter, samt søkemotoroptimalisering og ytelse.
Hvor ofte bør man vurdere å redesigne en nettside?
Det finnes ingen fast regel for hvor ofte man bør redesigne en nettside, men det anbefales å vurdere det hvert 2-3 år for å holde tritt med teknologiske trender og brukeratferd, samt sikre at nettsiden fortsetter å møte bedriftens mål og behov.
Hvordan kan man måle suksessen til et nettsideredesign?
Man kan måle suksessen til et nettsideredesign ved å analysere nøkkelindikatorer som økt trafikk, høyere konverteringsrater, forbedret brukerengasjement, lavere avvisningsprosent og bedre rangering i søkemotorer.