Nettlageren finansieres av våre lesere. Dersom du kjøper noe gjennom våre linker vil vi motta provisjon. Les mer om vår research-metodikk
Det å lage en profesjonell hjemmeside kan anses som en kunst, men det trenger heldigvis ikke være så vanskelig. Vi skal derfor ta deg med gjennom alt du trenger å vite om å lage profesjonelle hjemmesider, samt hva som kjennetegner en profesjonell hjemmeside. Helt til slutt vil vi se nærmere på noen ulke alternativer du har når du skal lage din første hjemmeside.
Målet er å gi deg en bedre forståelse for hva som kjennetegner suksessfulle hjemmesider og hvordan du kan lage din egen hjemmeside så lett som mulig. Disse punktene vil være like relevante uansett om du skal lansere en nettbutikk, hjemmeside eller bare lansere din første WordPress blogg.
Priser fra: $4.50/mnd – $35/mnd
Gratis prøveperiode: Ja
Vår vurdering
Fordeler
- Veldig bra for nybegynnere
- Støtte for nettbutikk
- Mange gode maler
- Gode utvidelser
Ulemper
- Litt begrensende for veldig store sider
- Kan være utfordrende å migrere til en annen plattform i fremtiden
Selv om det kan være spennende å utforske nye design når du lanserer din første hjemmeside, er det nemlig en del informasjon som bør forbli uendret. Dette handler om at kunder har en viss formening om hvordan noe fungerer, og dette lønner det seg sjeldent å utfordre. La oss derfor ta en nærmere titt på noen kjennetegn ved en profesjonell hjemmeside.
Oppsummering
- En profesjonell hjemmeside kjennetegnes blant annet av utseende, mobilvennlighet, at den er enkel å navigere på, har spennende innhold, er søkemotoroptimalisert og rask.
- Du kan lage en profesjonell hjemmeside ved å bruke en nettsidebygger eller ved å hyre inn et byrå for å lage hjemmesiden for deg. Det er imidlertid vesentlig billigere å bruke en nettsidebygger.
Kjennetegn ved en profesjonell hjemmeside
Det kan være mange synspunkter om hva en profesjonell hjemmeside ser ut som, men vi har hentet frem noen av de mest gjennomgående punktene du bør kjenne til. Her er hensikten å gi noen klare kjennetegn på en god hjemmeside. Når vi har gått gjennom listen vår vil vi se nærmere på hvordan du kan lage din egen hjemmeside. Imidlertid vil behov knyttet til din hjemmeside ha betydning for hvilken løsning du velger. Med det sagt, la oss ta en nærmere titt på noen viktige kjennetegn.
Optimalisert for mobilbruk
Tidligere ville de fleste besøkende komme fra en nettleser, men i dag står mobile enheter for opptil 50% av trafikken til mange hjemmesider. Dette betyr at hjemmesiden din må se like bra ut på en iPhone eller iPad som den gjør på en stor PC-skjerm. Mange utviklere vil faktisk plassere brukervennlighet på mobil over nettleseren, da dette er en trend som stadig øker.
Det som er spesielt viktig å tenke på når du skal optimalisere hjemmesiden din for bruk på mobil, er at all informasjon er tilpasset det nye formatet. Her gjelder det å ikke ha bilder, animasjoner eller annet som gjør det vanskelig å bruke hjemmesiden på små skjermer.
Du bør derfor etterstrebe å gjøre mobiloptimalisering den primære prioriteten, før du deretter går etter mer detaljorientert arbeid som utseende og innhold. En hjemmeside eller nettbutikk som er vanskelig å besøke på mobil, vil oftest oppleve stor kundeflukt.
Utseende på hjemmesiden
De fleste av oss husker nettdesign fra 90-tallet, noe som gjerne omfattet både animasjoner og ulike elementer i bevegelse. Heldigvis har dette endret seg betydelig, og de fleste er enige om at utseende på en profesjonell hjemmeside bør være så enkelt, men fortsatt elegant som mulig. Dette handler om at det ikke skal finnes forstyrrende elementer på siden som tar bort fokuset til besøkende.
Vi har gjerne en hjemmeside for å promotere et produkt eller innhold, og da er det viktig at designet ikke tar oppmerksomheten bort fra produktene dine. Nedenfor finner du noen punkter som er viktig å tenke på når det gjelder utseende på hjemmesiden din.
- God fargebalanse – unngå bruk av kraftige eller konflikterende farger.
- Tekst som er leselig – Unngå blanding av fonter og tekst som kan være vanskelig å lese. Dette gjelder både liten og STOR skrift.
- Unngå animasjon – Selv om det kan se tøft ut vil animasjon ofte oppleves som forstyrrende.
- Bruk bilder korrekt – Unngå overivrig bruk av bilder, og sørg for at eventuelle bilder er relevant for innhold på siden.
Enkel navigasjon
Når det gjelder navigasjon, vil ønsker om enkelt oppsett alltid være viktig. Her handler det om å plassere menyer og navigasjon på plasser det gir mening, men helt der man er vant til å finne det. Dette inkluderer en meny øverst på hjemmesiden (enten i form av en dropdown eller som del av header), samt en navigasjon i footer nederst på hjemmesiden.
Akkurat navigasjon er det lite hensiktsmessig å utfordre det godt etablerte utseende som navigasjon bygger på. Dette gjelder spesielt for mobiloptimalisering, der de fleste brukere forventer å finne en burger-meny øverst på hjemmesiden. Du bør også unngå unødvedig bruk av animasjon og pop-ups, da dette vil påvirke hastigheten mens man navigerer seg rundt på siden.
Spennende innhold
Det er ingen tvil om at forbrukere i dag er kvalitetsbevisste, men de ønsker også lettvint innhold. Dette betyr at de fleste bare ønsker å lese gjennom noen punkter på hjemmesiden og finne den informasjonen de trenger. Ordtaket ‘Content is King’ er med andre ord høyst relevant i dag.
Derfor anbefaler vi at man lager innhold som er lett å lese, helst i korte avsnitt. Du bør også sørge for at innholdet er oppdatert og ikke for langt. Unngå enorme sider med tekst, og prøv heller å spe på med bilder, video og korte tekster.
Du bør også ta hensyn til målgruppen din – en fagtekst skrevet for medisinsk kyndige bør ha en annen ordlyd enn en introduksjon til SEO for nybegynnere.
God SEO
Søkemotoroptimalisering (SEO) har alltid vært viktig for profesjonelle hjemmesider, men nå mer enn tidligere. Dette skyldes at Google i økende grad har rettet fokus mot kvaliteten på hjemmesider, men også at konkurransen om leserne rett og slett har blitt tøffere.
SEO strategien til bedriften må derfor ta utgangspunkt i godkjent SEO strategi, og unngå bruken av spamsider med lav kvalitet. I tillegg bør man bruke riktig SEO for bilder, meta og dine egne innlegg for å samkjøre med SEO strategien.
I mange tilfeller kan det lønne seg å investere i noen som kan SEO, eller sørge for å skape profesjonelle kunnskaper om emnet in-house. Det er liten tvil om at SEO vil fortsette å være en viktig del av hjemmesider sin suksess, så det vil fort gi avkastning.
Hastighet
Ingenting er mer irriterende enn en treg hjemmeside, men dette er ofte et punkt mange glemmer. Det hjelper lite å en profesjonell hjemmeside med utmerket utseende og navigasjon, dersom hjemmesiden er treg å bruke. De fleste som surfer på nett i dag har god hastighet, noe som gjør at man foreventer rask respons fra en hjemmeside.
Du bør derfor gjennomføre jevnlige tester av hastigheten på hjemmesiden din, samt sørge for å unngå unødvendige elementer. Det finnes nemlig en rekke elementer som får hjemmesiden din til å gå sakte, og vi har lastet ned noen vanlige hastighetstyver nedenfor.
- Store bilder i feil format
- Animasjoner
- Utdaterte plugins (WordPress)
- Mye innhold som laster samtidig
- Hjemmesider med tungt design (tema)
For å unngå at dette skjer med våre hjemmesider bør du sørge for å holde utvidelser oppdatert. Du bør også sørge for at du kun bruker design (temaer) som laster raskt (slik som Astra og Generate press). Skal du ha en hjemmeside med mye bilder bør disse bruke riktig format (JPEG) fremfor mer krevende formater som PNG.
Hvordan få en profesjonell hjemmeside
Da har vi gått gjennom hva som kjennetegner en profesjonel hjemmeside og hvilke feil du bør unngå, så nå er det tid for å se hvordan du kan lage din egen hjemmeside. Det er nemlig langt enklere å lage en profesjonell hjemmeside enn det mange tror. Vi skal se nærmere på to ulike løsninger, som begge enkelt lar deg produsere en hjemmeside.
Før vi går inn på de ulike alternativene du kan velge, er det noen punkter du bør tenke gjennom. Dette handler spesielt om hvor avansert design og funksjoner du trenger for kundene dine. Andre punkter som kan være lurt å tenke gjennom er budsjett og hva du ønsker at potensielle kunder skal foreta seg på hjemmesiden din.
Tenk derfor gjerne gjennom følgenede spørsmål før du velger den endelige løsningen for din hjemmeside:
- Hva ønsker du at hjemmesiden gir potensielle kunder?
- Skal du ha nettbutikk på sidene dine?
- Får kunder alt de har behov for?
- Hvordan ønsker du at kundene skal oppfatte din bedrift?
- Vil det være behov for avanserte funksjoner i designet?
- Hvor stort budsjett har du for det første designet?
- Skal bedriften bruke hjemmesiden som en del av markedsføringen?
- Skal bedriften bruke hjemmesiden for service eller tjenester til kunder?
Vi anbefaler at du sparer på svarene dine, og bruker disse som veiledning når du ser nærmere på siden din. Dette er spesielt aktuelt dersom du skal bruke et byrå for design, da disse mest sannsynlig vil stille mange av disse spørsmålene på nytt før de setter i gang arbeidet – desto mer detaljert briefing du kan levere, desto mer penger sparer dere i prosessen.
Lage profesjonell hjemmeside selv med nettsidebygger
Et alternativ flere velger å bruke når de skal lage sin første profesjonelle hjemmeside er en nettsidebygger. Dette er programmer som lar deg lage hjemmesider ved hjelp av enkle dra-og-slipp verktøy. Dette gjør at du kan lage en side helt uten kunnskaper om koding fra før.
Fordelen med en nettsidebygger er at du kan lage hjemmesider og nettbutikk som fungerer godt, helt uten at du trenger å kode noe i bakgrunnen. Det er svært enkelt og fungerer for både privatpersoner og bedrifter.
Noen anerkjente løsninger på dette området er Webnode, Squarespace, Wix og Site123. Det disse løsningene har til felles er at du som bruker kan lage en flott hjemmeside, men også at SSL, domene og hosting er inkludert på den samme plattformen.
Dette gir deg som administrator en bedre kontroll på hele hjemmesiden. Du kan også utvide med e-post og andre tjenester, men dette er gjerne tilleggstjenester. For kunden betyr dette at du får en hjemmeside som er optimalisert for alle forhold og bruker lite tid på design. Ved å bruke ferdige maler sørger du for rask etablering av hjemmesiden din.
Velge et byrå som lager profesjonelle hjemmesider
Det andre alternativet ditt er å bruke et profesjonelt byrå for å lage den nye siden til selskapet. Dette er kanskje det letteste, og det som gir det beste resultatet, men det er uten tvil også det mest kostbare. Tar du kontakt med et byrå vil disse ha lang erfaring med design av hjemmesider og sørger for at du får de nødvendige funksjonene.
Imidlertid vil det gjerne føre til store kostnader og gjerne at utviklingsprosessen tar lenger tid enn om du bruker en nettsidebygger selv. Vi anbefaler sjeldent at man bruker et byrå for små bedrifter eller mindre krevende hjemmesider, men dersom du har en bedrift med spesielle behov – kan det absolutt være aktuelt.
Da snakker vi gjerne om hjemmesider som skal tilby noe spesielt til kunden i form av funksjonalitet eller programmer som krever programmering. Sider som dette kan gjerne kreve ekstra sikkerhet og funksjoner, noe som krever at de skreddersys etter egne behov. Det kan være vanskelig å estimere hva profesjonelle hjemmesider koster hos et byrå, men det kan godt koste opp mot 100.000 kroner i utvikling og arbeid.
Du bør derfor ha et romslig budsjett dersom du ønsker å ansette et byrå som gjør jobben for deg. Om du benytter et byrå vil du også trenge SSL-sertifikat, webhotell og domene, noe som oftest må kjøpes separat. Dette slipper du dersom du benytter deg av en nettsidebygger som har dette inkludert i sin ‘pakkepris’.
Oppsummering
Det det kan være vanskelig å vite hvordan man lager en profesjonell hjemmeside, men vi har i denne artikkelen forsøkt å se på noen av de viktigste elementene. Vi har også hentet frem noen funksjoner som bør inkluderes på dine sider og noe du godt kan droppe. Vårt beste forslag for deg som vil lage hjemmesider helt gratis eller på et stramt budsjett er derfor bruk av en nettsidebygger. Vi har flere gode artikler på dette som kan gi deg mer informasjon om hvilken som er best for deg.
Utover dette er det kunden som bør stå i sentrum når du skal lage hjemmesider. Du bør ta hensyn til brukeropplevelsen og hva du ønsker å oppnå med hjemmesiden din. Dette handler om å få riktig plassering på Google med SEO, men også at innholdet som finnes på siden er relevant for det bedriften gjør.
Få svar på ofte stilte spørsmål om profesjonell hjemmeside
Hva kjennetegner en profesjonell hjemmeside?
En profesjonell hjemmeside kjennetegnes av et attraktivt og moderne design, brukervennlig navigasjon, responsivt design, tydelig og relevant innhold, god søkemotoroptimalisering (SEO), rask lastehastighet og en god brukeropplevelse på tvers av ulike enheter og nettlesere.
Hvorfor er det viktig å ha en profesjonell hjemmeside for bedriften min?
En profesjonell hjemmeside er viktig fordi den gir et positivt førsteinntrykk av bedriften din, styrker merkevaren, tiltrekker seg nye kunder, øker salgsmuligheter og gir bedriften din en konkurransefordel i markedet.
Hvilke elementer bør jeg vurdere å inkludere på min profesjonelle hjemmeside?
For en profesjonell hjemmeside, vurder å inkludere tydelig og informativt innhold, en enkel navigasjonsmeny, kontaktinformasjon, kundeanmeldelser, en blogg eller nyhetsseksjon, og integrasjon med sosiale medier.
Hvordan kan jeg opprettholde og oppdatere min profesjonelle hjemmeside?
For å opprettholde og oppdatere hjemmesiden din, sørg for å regelmessig legge til nytt og engasjerende innhold, overvåke ytelsen og trafikken, oppdatere designet og funksjonene etter behov, og sikkerhetskopiere nettstedet for å beskytte mot tap av data.