Nettbutikk pris: Hva koster det å starte en nettbutikk?

Nettlageren finansieres av våre lesere. Dersom du kjøper noe gjennom våre linker vil vi motta provisjon. Les mer om vår research-metodikk

Vi har tidligere sett på hva det vil koste å sette opp en hjemmeside, og nå skal vi gjøre det samme med en nettbutikk. Det er nemlig en rekke ulike kostnader du bør kjenne til, så du lettest mulig kan få oversikt over hvor stor investering som kreves. Når det er sagt, så er det langt billigere å lansere en nettbutikk enn det mange tror. 

Oppsummering

  • Når man skal starte nettbutikk, må man betale for selve nettbutikken, webhotell, betalingsløsning, design og utvidelser. De tre mest populære plattformene er Shopify, BigCommerce og WooCommerce.
  • Shopify og BigCommerce kan koste alt fra 8500 – 100.000 kroner, avhengig av antall transaksjoner, trafikk og bruk av utvidelser, mens WooCommerece kan koste alt fra 4500 – 100.000 kroner avhengig av design, hosting, utvidelser og betalingsløsning.

I denne guiden skal vi derfor se på noen av de mest populære alternativene, samt hvordan du lettest mulig kan stable din egen nettbutikk på beina. Imidlertid er det en rekke faktorer som spiller inn på den endelige kostnaden, så her vil hva du velger underveis ha mye å si. 

For å gjøre det så oversiktlig som mulig skal vi derfor gå gjennom alt du trenger for å lage en nettbutikk, og hvilken nettbutikk pris du bør forvente til slutt. Om du ikke vet helt hva du har behov for, vil vi også gå nærmere gjennom hva noen av disse plattformene tilbyr. 

Les videre for å lære mer om nettbutikk pris og hva du må forvente av kostnader. 

Hvordan beregne en nettbutikk pris

Som vi var inne på tidligere finnes det en rekke faktorer som påvirker hvilken kostnad du havner på. Den beste måten å komme frem til noen gode estimater, er derfor ved sammenligning av ulike tjenester og utvidelser man kan trenge. På denne måten vil du enkelt kunne sammenligne priser og dermed også få et godt estimat på hvor stor investering du har behov for når du starter egen nettbutikk. 

For å gi deg en best mulig oversikt vil vi gå systematisk gjennom noen av de vanligste kostnadene knyttet til en nettbutikk, for deretter å se nærmere på noen populære plattformer. Dette betyr at vi først vil se på følgende kostnader:

Som et utgangspunkt for denne guiden vil vi ta for oss de tre mest populære plattformene for nettbutikker:

Dette vil bidra til å gi en detaljert oversikt over forventede kostnader, men også litt mer om hvilke muligheter som faktisk finnes i markedet i dag. På denne måten kan du selv vurdere hvilken løsning som er best egnet for dine planer og deretter se hvilke kostnader som er knyttet til denne. 

Hosting

Uansett hva du skal lansere på nett vil du ha behov for hosting. Kort fortalt er dette plassen på internett hvor du har til hensikt å lagre nettsiden eller nettbutikken din slik at andre kan besøke den. Du vil også trenge et domenenavn som blir din adresse for nettsiden (eksempelvis nettlageren.no). 

Når det kommer til hosting av en nettbutikk har man primært to forskjellige alternativer å velge fra. Du kan enten velge en løsning som Shopify og BigCommerce som begge inkluderer hosting, eller du kan velge WooCommerce, men da må du ha eget webhotell. Vi skal se nærmere på begge alternativer slik at du selv kan velge hvilken som passer din nettbutikk. 

Hosting med plattform

For deg som ønsker å lansere en nettbutikk med så lite tekniske utfordringer som mulig, vil det være praktisk å velge en plattform som BigCommerce og Shopify. Disse tilbyr en tjeneste hvor hosting, design og lagring er inkludert i abonnementet, noe som betyr at du slipper gjøre noe særlig selv. Alt du trenger for å lansere din nettbutikk finnes på plattformen, så du trenger bare trykke start så er du i gang. 

Begge disse plattformene er svært brukervennlige, noe som lar deg lansere din egen nettbutikk uten store behov for koding og forkunnskaper. De er også ganske like i pris, men vår foretrukne løsning er Shopify. Dette skyldes enkelt og greit at plattformen er utrolig enkel å bruke, samt tilbyr en smidig opplevelse for brukerne dine. 

star icon

Priser fra: $29/mnd – $299/mnd

star icon

Gratis prøveperiode: Ja

9.4

Vår vurdering

Fordeler

  • star iconEnkelt for nybegynnere
  • star iconVeldig bra utvalg av utvidelser
  • star iconMange gode abonnementer

Ulemper

  • star iconLitt høye transaksjonsavgifter
  • star iconNoen maler kan bli litt dyre

Ved å velge et abonnement fra Shopify eller BigCommerce vil du få tilgang til nettsidebygger, hosting, SSL-sertifikat og betalingsmetoder, men du må kjøpe et domene separat. Du vil derfor måtte regne med en årlig kostnad på rundt 100,- utover det som oppgis i abonnementet til de to leverandørene. 

Priser for Shopify

Priser for BigCommerce

Selv om prisene er relativt like, er det noen ulike funksjoner som er inkludert i hver plattform. Du bør derfor se nærmere på de to leverandørene før du velger basert på pris. Eksempelvis er det rimeligste alternativet hos BigCommerce begrenset til $50.000 i salg årlig før du må oppgradere, mens Shopify legger på et 2% transaksjonsgebyr på sin Basic versjon. 

Selvstendig hosting

Om du ønsker en større frihet til selv å kontrollere nettbutikken din, vil det være greit med selvstendig hosting. Dette betyr at du selv styrer webhotell og domenenavn hos en leverandør, men det krever også at du har litt mer tekniske ferdigheter. Du vil blant annet måtte installere nettbutikkløsningen selv, og noen plattformer (som Shopify) fungerer ikke med tredjeparts hosting. 

Ønsker du benytte deg av selvstendig hosting vil derfor WooCommerce være ditt beste alternativ, men også her påløper det noen kostnader. Blant annet må du selv betale for SSL-sertifikat og domene, samt et webhotell som skal hoste nettsiden din. Imidlertid er det mange webhoteller som tilbyr gratis domene og SSL det første året, noe som kan sikre deg lave oppstartskostnader. 

Skal du sette opp en nettbutikk med selvstendig hosting, vil følgende kostnader påløpe:

Du vil ofte finne introduksjonstilbud og forskjellige deals som inkluderer SSL-sertifikat eller gratis domene når du kjøper webhotell. Dette betyr at du ofte kan komme deg unna med en liten investering på rundt 200,- det første året. 

Ønsker du en mer skalerbar mulighet kan du velge et selskap som tilbyr Managed WordPress Hosting. På denne måten kan du enkelt få en tilpasset plattform som lar deg skalere etter hvert som trafikken øker. Disse starter typisk på rundt 300,- i måneden og kan gå opptil 2500,- per måned for de største pakkene. 

Betalingsmetoder

En feil mange nybegynnere begår når de skal velge nettbutikkløsning, er å vurdere hvilken betalingsløsning de skal benytte seg av. Selv om disse avgiftene ofte kan fremstå små, så vil de raskt vokse til å bli betydelige beløp over tid. Dette kan få en stor innvirkning på virksomheten din, så du bør absolutt velge nøye. Vi skal derfor se nærmere på hvilke betalingsmetoder de ulike plattformene byr på, samt gebyrene disse tar. 

Betalingshåndtering med Shopify

En av grunnene til at vi foretrekker Shopify er at denne plattformen tilbyr en helhetlig løsning. Dette inkluderer også betalingsmetoder som kommer i form av Shopify Payments. Dessverre er denne løsningen bare tilgjengelig i et begrenset antall land, noe som gjør det viktig å undersøke dette før du setter opp nettbutikken din. 

Skulle du befinne deg utenfor de landene som Shopify Payments er tilgjengelig kan du fortsatt bruke løsningen, men da påløper det et 2% transaksjonsgebyr på toppen av 2.9%, noe som betyr at du betaler nesten 5% per transaksjon. Dette vil raskt spise seg inn i marginen din, noe som ikke alltid gjør dette til det beste alternativet. 

Priser for Shopify Payments

Betalingshåndtering med BigCommerce

Selv om BigCommerce minner en del om Shopify, så har de ikke sin egen betalingsløsning. De tilbyr derimot integrasjon med over 65 ulike tredjepartsleverandører, noe som gjør at du kan tilpasse betalingsmetode til ønsket geografi. Fordelen er at du slipper gateway gebyr på 2% slik du finner hos Shopify. Alt du trenger betale med BigCommerce er avgiften som betalingsløsningen krever. 

Priser for BigCommerce betaling

Betalingshåndtering med WooCommerce

Når det kommer til betalingsmetoder har WooCommerce automatisk integrasjon av Stripe og PayPal som begge godtar en rekke ulike kredittkort fra hele verden. Du kan også velge andre tredjepartsløsninger, men disse to bør være tilstrekkelig for de aller fleste. Fordelen med dette er at du kan velge den løsningen som er mest effektiv for din geografi ved å sammenligne de ulike gebyrene disse løsningene krever. 

Priser for WooCommerce betaling

Design og utforming av nettbutikk

Når det kommer til design og utforming er det bare fantasien og budsjettet som setter grenser. Her kan du velge en gratis template fra en av plattformene, eller du kan hyre inn et profesjonelt byrå som designer en nettbutikk fra bunnen. Det er også en hårfin balanse mellom det å skille seg ut fra konkurrenter, og det å kaste bort penger på unødvendig jåleri. 

Her vil hvilken plattform du velger spille en viktig rolle, da eksempelvis Shopify tilbyr egne verktøy for nettsidebygging. Du kan også velge et gratis tema fra WordPress som kombineres med WooCommerce, men dette er sjeldent en gunstig løsning. Sist, men ikke minst har BigCommerce 12 ulike gratis templates i ulike kategorier, og et et stort utvalg betalte design templates. 

Shopify design

Det beste alternativet for deg som vil ha en profesjonell nettside, men ikke ønsker å bruke en kostbar designer, er uten tvil Shopify. Inkludert i ditt abonnement får du en rekke nyttige verktøy som gjør det lekende lett å lansere en nettbutikk. Du kan også velge fra flere ulike maler som enkelt kan tilpasses ved hjelp av dra-og-slipp verktøy i editoren deres. Det er denne løsningen vi anbefaler for deg som vil lansere en egen nettbutikk, men ikke ønsker å bruke mye tid på koding og design. 

 logo

Gjør det lett å drive nettbutikk!

WooCommerce design

Fordelen med WooCommerce er at du enkelt kan integrere utvidelsen med de aller fleste templates til WordPress. Dette betyr at du kan legge til en nettbutikk på en eksisterende nettside, eller benytte en template som Astra WP for raskt å sette opp nettbutikken din. Vil du derimot ha et rendyrket WooCommerce tema, må du belage deg på å betale fra 250,- og oppover. WooCommerce med WordPress er også en litt mer teknisk løsning, så her kan det ta litt lenger tid å sette opp nettbutikken din. 

BigCommerce design

Sist, men ikke minst kommer design med BigCommerce. Her kan du velge fra mer enn 100 fleksible maler i deres butikk, eller fra de 12 som er inkludert gratis. Ønsker du et profesjonelt utseende som skiller seg ut, vil vi i de fleste tilfeller anbefale at du kjøper en premium mal, men disse koster fra 1500,- og oppover. Du kan også kjøpe maler fra tredjeparter som Themeforest, men disse er ofte lite kompatible med ulike løsninger på plattformen, så det er sjeldent verdt bryet. 

Utvidelser

Alle tre plattformer har muligheten for å legge til plugins (utvidelser) for ulike funksjonaliteter. Her er det WooCommerce som er løsningen med flest utvidelser, men dette skyldes at plattformen er open-source – noe som betyr at den i seg selv har få funksjonaliteter. Du vil derfor mest sannsynlig måtte belage deg på å benytte én eller flere utvidelser som en del av din WooCommerce nettbutikk. 

Shopify tilbyr en langt mer fullverdig plattform med de nødvendige verktøyene, men også her kan du velge å utvide med eksterne utvidelser. De har riktignok ikke et like stort utvalg som det WooCommerce byr på, men du kan finne hundrevis av godkjente utvidelser tilgjengelig på plattformen. 

BigCommerce har en open API, så her vil du finne et godt utvalg utvidelser som gjør det mulig å legge til forskjellige funksjonaliteter på nettbutikken din. Dette kan eksempelvis inkludere integrasjon mot sosiale medier, inbound marketing og nyhetsbrev sign-up. Felles for alle tre er at du stort sett kan finne gratis og betalte versjoner av alle applikasjoner, noe som kan føre til at prisen ligger fra 0 til 10.000,- per måned.

Forventet nettbutikk pris

Som vi har sett i denne guiden er det store ulikheter mellom forskjellige løsninger, noe som betyr at hvilke valg du tar underveis vil avgjøre hvilken nettbutikk pris du ender på. Eksempelvis kan en nettside med høy trafikk forvente å bruke mer på webhotell og servere enn én ny nettbutikk. Du må også velge hvor avansert funksjonalitet og design du ønsker, da behovet for et byrå eller ekstern designer vil øke kostnaden din betraktelig.

Vår anbefaling for alle som skal lansere sin første nettbutikk er derfor å prøve Shopify før man forplikter seg til en mer kostbar eller komplisert plattform. Her vil du få alle nødvendige verktøy for å lage en utmerket nettside, og dette til en ikke avskrekkende høy pris. 

Pris for ulike løsninger i denne guiden:

Ofte stilte spørsmål om nettbutikk

Hva er de viktigste faktorene som påvirker prisen på en nettbutikk?

De viktigste faktorene som påvirker prisen på en nettbutikk er valg av plattform, funksjonalitet, design, integrasjoner og vedlikehold.

Hva er forskjellen mellom en standard og en skreddersydd nettbutikk?

En standard nettbutikk er basert på en forhåndsdefinert mal og har begrenset tilpasningsmuligheter, mens en skreddersydd nettbutikk er utviklet spesifikt for dine behov og har ubegrensede tilpasningsmuligheter.

Hvor mye koster en skreddersydd nettbutikk hos Nettlageren?

Prisen for en skreddersydd nettbutikk hos Nettlageren varierer avhengig av prosjektets omfang og kompleksitet, men starter fra 25 000 kr ekskl. mva.

Hva inngår i prisen for en standard nettbutikk hos Nettlageren?

Prisen for en standard nettbutikk hos Nettlageren inkluderer oppsett av nettbutikken, standard funksjonalitet, standard design og én betalingsløsning.