Nettlageren finansieres av våre lesere. Dersom du kjøper noe gjennom våre linker vil vi motta provisjon. Les mer om vår research-metodikk
Når du skal lansere en ny hjemmeside, avhenger mye av suksessen på hvordan Google sin algoritme vurderer hjemmesiden din. Dette har i stor grad påvirket hvordan vi planlegger hjemmesider, samt hvordan du bør legge opp prosessen din. Har du derimot aldri bygd en hjemmeside før, kan det være vanskelig å vite hvor man bør begynne.
For å gjøre det enklere å lage en ny hjemmeside med et best mulig fundament, har vi utarbeidet denne guiden for deg. I denne guiden går vi gjennom hva du trenger å vite om fundamentet til en ny hjemmeside, hvordan du kan planlegge innhold og hvilke elementer du bør inkludere. Alt dette bidrar til at hjemmesiden din oppnår sitt fulle potensiale, og du får mest mulig verdi for arbeidet ditt.
Priser fra: $4.50/mnd – $35/mnd
Gratis prøveperiode: Ja
Vår vurdering
Fordeler
- Veldig bra for nybegynnere
- Støtte for nettbutikk
- Mange gode maler
- Gode utvidelser
Ulemper
- Litt begrensende for veldig store sider
- Kan være utfordrende å migrere til en annen plattform i fremtiden
For å gjøre det så enkelt som mulig å benytte denne guiden vil vi gå gjennom prosessen i kronologisk rekkefølge. Vi starter med planlegging og avslutter med vedlikehold av den lanserte hjemmesiden din. Dersom du allerede har lansert din hjemmeside kan du enkelt hoppe frem til neste avsnitt.
Oppsummering
- For å lage en god hjemmeside, er det viktig med grundig planlegging. Det innebærer blant annet at du må vite hvem målgruppen din er og utvikle en innholdsstrategi.
- I tillegg er det viktig å velge et passende domenenavn og gjøre en grundig jobb med utformingen av hjemmesiden, enten med hjelp av et byrå eller ved å bruke en god nettsidebygger.
Les videre for å lære hvordan du kan lage en hjemmeside optimalisert for Google algoritmen.
Planlegging av en ny hjemmeside
Det første du bør gjøre før du skal lansere en ny hjemmeside, er å planlegge godt. Da snakker vi om å sette klare mål for hjemmesiden, analysere potensielle konkurrenter og legge til rette for en god innholdsplan. Du bør også ha en formening om hvordan innholdet skal promoteres, da dette vil bidra til økt vekst i startfasen din.
Kartlegging av konkurrenter
Du har sikkert en utmerket idé, men det er sjeldent man kommer opp med noe helt unikt som aldri har blitt gjort før. Derfor kan det være lurt å kartlegge potensielle konkurrenter, samt se hva disse har gjort for å oppnå sin suksess. Kampen om lesere og potensielle kunder på nett er hard, så her gjelder det å ha en god strategi.
En god måte å starte på er ved å se hvilke hjemmesider/konkurrenter som dominerer markedet i dag, og hvilke søkeord som er mest inntektsbringende for disse. Her kan det være nyttig å gjennomføre en site crawling av ulike konkurrenter for å se hvordan hjemmesiden deres presterer. Legg merke til potensielle nøkkelord og linker som kan bli nyttig for din egen planlegging. Se også på Core Web Vitals (CWV) som gjerne anslår den helhetlige kvaliteten på en hjemmeside.
Definer din målgruppe og deres behov
Vi snakker gjerne om ubegrenset rekkevidde når vi snakker om markedsføring på nett, men en klart definert målgruppe har blitt svært viktig. Digital markedsføring og SEO har nemlig gjort det mulig å drive målrettet markedsføring, så her gjelder det å ha en klar definisjon på hvem du ønsker å nå ut. Dette vil gjøre det enklere å planlegge innholdet for hjemmesiden, samt hvilken visuell profil og identitet selskap bør etterstrebe å skape.
Innholdsstrategi
Den største fellen mange nybegynnere begår, er at de har en hjemmeside med lite eller utdatert innhold. Du bør derfor sørge for å ha en klar innholdsstrategi som inkluderer mer enn bare innlegg. Her snakker vi gjerne om potensielle linker, innhold og ulike samarbeid som kan få dette innholdet foran riktig publikum. Se gjerne hvilke sider som linker til dine konkurrenter for bedre kartlegging.
Promotering
En ny hjemmeside er avhengig av trafikk, men når ingen har hørt om den før – kan det være vanskelig å oppnå dette. Du bør derfor ha en klar plan for hvordan din nye hjemmeside skal promoteres, så det riktige publikumet oppdager den. Her kan gjesteinnlegg med linker, sosiale medier og SEM (Search Engine Marketing) være nyttige verktøy.
Velg et domenenavn
En viktig nøkkelkomponent for hjemmesiden din er nettadressen eller domenenavnet ditt. Valg av riktig domenenavn vil derfor ha stor betydning for hjemmesiden din. Tidligere var det enkelt å finne et godt domene, men etterhvert som utvalget har blitt mer begrenset, krever denne prosessen nå en mer kreativ tilnærming.
Vi skal derfor gå gjennom de to vanligste typene domene, samt hva du bør tenke på når du skal gjøre ditt endelige valg om domenenavn for din nye hjemmeside. Det første du må avgjøre er om du ønsker et merkevare-domene eller om du ønsker et nøkkelord-domene.
Merkevare-domene
Denne typen domene er vanlig for selskaper og bedrifter som ønsker å etablere en kjent merkevare. Da benytter man gjerne virksomhetsnavnet eller merkevaren som domenenavn. Noen eksempler på dette kan være pepsi.com, altiboks.no, adidas.com og lignende merkevarenavn.
Nøkkelord-domene
Den andre typen domene som mange velger på grunn av effekten det har på SEO, er såkalte nøkkelord domener. Dette er domenenavn der et bestemt nøkkelord utgjør en del av URL-en din. Denne tilnærmingen gjør det ofte enklere å bygge organisk trafikk, men det kan også ha sine ulemper dersom det ikke matcher merkevaren.
Unngå kompliserte domenenavn
Som vi var inne på tidligere kan det være vanskelig å komme opp med et bra domene, men det er også noen feil du bør unngå. En av disse er å lage lange, kompliserte domener. Husk at de som besøker hjemmesiden din skal huske domenet ditt, så forsøk å gjøre det så enkelt som mulig. Vi anbefaler derfor at du unngår de følgende feilene når du skal velge domenenavn:
- Ikke lag en lang URL da dette øker faren for at man skriver noe feil
- Unngå bindestrek i domenenavnet ditt
- Ikke bruk domener som er vanskelig å stave
- Unngå tall ved mindre det er en viktig del av merkevaren din
Tenk langsiktig
Når du skal velge domene er det viktig å tenke langsiktig. Du kan nemlig endre mye på hjemmesiden din, men et domene får du ikke endret uten katastrofale konsekvenser. En viktig huskeregel er derfor å velge et domene som ikke er for begrensende, men heller lar bedriften utvikle seg over tid. Dette punktet kan være noe av det vanskeligste med å velge domene, men det vil være verdt tiden som går med.
Planlegg en sidestruktur
Sidestruktur er en av de viktigste elementene når vi lager en ny hjemmeside med Google i tankene. Selve strukturen på siden din er nemlig noe av det Google bruker til å gjøre sine vurderinger. Derfor bør dere ta dere tiden til å tegne opp et klart kart på hvordan hjemmesiden skal henge sammen.
For å gjøre dette så enkelt som mulig, starter vi med hensikten til hjemmesiden din. Kartlegg hva som skal publiseres på hjemmesiden din; her snakker vi om innhold, tjenester og eventuelle produkter som besøkende vil finne på hjemmesiden.
I vårt tilfelle vil vi bruke strukturen til en klesbutikk som eksempel for å illustrere poenget vårt. Dette er gjerne det som omtales som Pyramide sidestruktur innen SEO, og det er svært viktig for hvordan siden din blir lest av algoritmer. Navnet skyldes enkelt og greit at strukturen vi benytter for hjemmesider etterligner en pyramide. La oss gå tilbake til klesbutikken vår for å forklare hvordan denne strukturen fungerer.
- Toppen av pyramiden – På toppen finner vi hjemmesiden vår, altså den siden noen havner på når de slår inn domenenavnet vårt i nettleseren din. Her får man en enkel introduksjon til hva hjemmesiden handler om, samt hva man kan forvente å finne.
- Midten – Under toppen finner vi hovedemnene eller silos som de ofte omtales som innen SEO. I vårt tilfelle vil dette være overordnede sider om utvalget, eksempelvis sko, jakker, bukser og gensere.
- Bunnen – Nederst i strukturen kan du finne tusenvis av sider om produkter eller artikler. I vårt tilfelle vil bunnen være de individuelle sidene for hvert enkelt produkt, noe som kan være nærmest ubegrenset.
Den strukturen vi har sett på ovenfor henger sammen med URL-en din, så vi skal også vise hvordan denne strukturen kan se ut i form av domene.
- Toppen av pyramiden – https://mittdomene.no
- Midten av pyramiden – https://mittdomene.no/jakker/
- Bunnen av pyramiden – https://mittdomene.no/jakker/regnjakke
Utforming av hjemmesiden din
Nå som alt planleggingsarbeidet er gjennomført, er det på tide å utforme selve hjemmesiden din. Her er det noen viktige valg du må ta for å komme i gang, som vi skal gå nærmere gjennom. Det er nemlig flere muligheter for hvordan du ønsker å lage hjemmesiden din, og hvilket valg du bør velge kommer an på hvilke forkunnskaper du selv besitter. Du kan gjerne velge mellom tre ulike alternativer som inkluderer; bruke et byrå for å lage hjemmesiden din, lage siden selv med en nettsidebygger, eller bruke ferdige maler for WordPress.
La et byrå lage en ny hjemmeside
Dette er kanskje det letteste alternativet, men det er uten tvil også det mest kostbare. Dersom du har en hjemmeside som krever spesiell koding eller funksjonalitet, vil det være nødvendig å betale noen for å lage den. Da kan du velge å leie inn et byrå som gjør jobben for deg, men dette forutser at prosjektet ditt har et betydelig budsjett å bruke på design av hjemmesiden.
Bruk en nettsidebygger
Et langt rimeligere alternativ er å bruke en nettsidebygger som Wix, Squarespace eller Webnode. Dette er plattformer som tilbyr enkle dra-og-slipp verktøy, så du selv kan designe hjemmesiden din. Disse krever ingen forkunnskaper om koding eller hjemmeside design, men kan også by på en del begrensninger. Skal du derimot bare ha en enkel hjemmeside uten avansert funksjonalitet, vil dette ofte være et godt utgangspunkt.
Bruk et ferdig tema i WordPress
WordPress er det mest populære CMS systemet i verden og mer enn 455 millioner hjemmesider bruker i dag WordPress. Dette har gjort at det finnes et enormt utvalg ferdige maler som du kan bruke som grunnlag for hjemmesiden din. Imidlertid krever WordPress litt mer kunnskaper, så dette kan være en mer teknisk løsning for deg som er genuint interessert i det å lage hjemmesider. Imidlertid er det langt mer fleksibelt enn en nettsidebygger, ettersom du kan gjøre endringer til CSS underveis.
Ting du bør tenke på for hjemmesiden din
En hjemmeside består av mange ulike elementer, men noen er viktigere enn andre. Her har vi valgt å trekke frem de elementene du bør kartlegge godt, og som kan anses som et ‘must-have’ på enhver hjemmeside. Dette skyldes at Google sin crawler ser etter nettopp disse elementene, men også at brukere har en forventning om hvordan en hjemmeside skal se ut.
Navigasjon
En av de viktigste tingene du kan planlegge for hjemmesiden din er navigasjon. Det er viktig at brukeropplevelsen (UX) er godt planlagt, slik at en bruker enkelt finner frem til det de ønsker. Her er det lite rom for kreativitet, og man bør forsøke å bruke de tradisjonelle funksjonene med en header, footer og sidebar navigasjon. Dårlig navigasjon er gjerne et punkt som irriterer brukere og kan dermed gå på bekostning av suksessen vår.
Elementer du bør inkludere
Vi var inne på det tidligere, men en hjemmeside består av en rekke ulike elementer og funksjoner som arbeider sammen. Det er denne helheten som utgjør en suksessfull hjemmeside. Derfor har vi valgt å liste opp noen viktige funksjonaliteter du bør inkludere på din hjemmeside for å sikre de nødvendige funksjonene du kan forvente å trenge.
Eksempler på nødvendige funksjoner:
- Kontaktskjema
- Caching
- Nyhetsbrev opt-in
- SEO utvidelse
- Automatisk backup
- Analytics (Statistikk på prestasjon)
- Anti-Spam beskyttelse
Mange av disse funksjonene vil du finne i de samme utvidelsene, så det viktigste er at du har en utvidelse som dekker disse områdene. Her bør du lese deg opp på ulike utvidelser som finnes, samt se på hva du kan finne av gratis/betalte løsninger. Spesielt for hjemmesider som bygger på WordPress vil det finnes en rekke gode alternativer på dette.
Oppsummering
Det ligger mye arbeid bak en perfekt hjemmeside, men ved god planlegging har du kommet et godt stykke på vei. I denne guiden har vi derfor sett nærmere på hvordan du bør planlegge de ulike aspektene av hjemmesiden din, samt hvordan du kan velge et godt domene. Vi har også sett på hvilke muligheter du har rundt utforming av hjemmesiden din, og noen essensielle elementer du bør inkludere på hjemmesiden din. Det kan kanskje høres komplisert ut, men det helhetlige resultatet av disse tiltakene vil være en hjemmeside som Google elsker.
Få svar på ofte stilte spørsmål om ny hjemmeside
Hvorfor bør jeg vurdere å lage en ny hjemmeside?
En ny hjemmeside kan være nødvendig for å forbedre brukeropplevelsen, oppdatere designet, øke konverteringsraten, forbedre søkemotoroptimalisering (SEO) og holde tritt med de nyeste teknologiske trender og funksjoner.
Hva er de viktigste faktorene å vurdere når jeg lager en ny hjemmeside?
Når du lager en ny hjemmeside, bør du vurdere faktorer som design, funksjonalitet, innhold, brukervennlighet, mobilvennlighet, lastehastighet og søkemotoroptimalisering (SEO).
Hvilke trinn bør jeg følge for å lage en ny hjemmeside?
For å lage en ny hjemmeside, start med å planlegge innholdet og strukturen, velg en plattform og et tema, kjøp et domene og webhotell, sett opp plattformen og tilpass temaet, legg til innhold og media, og test og optimaliser hjemmesiden for ulike enheter og nettlesere.
Hvordan kan jeg forbedre brukeropplevelsen på min nye hjemmeside?
For å forbedre brukeropplevelsen, sørg for at hjemmesiden din har et tydelig og intuitivt navigasjonssystem, responsivt design, rask lastehastighet, enkel tilgang til kontaktinformasjon og en brukervennlig layout.