Nettlageren finansieres av våre lesere. Dersom du kjøper noe gjennom våre linker vil vi motta provisjon. Les mer om vår research-metodikk
Det blir stadig mer populært å lansere sin egen nettbutikk, men har du passet på at nettbutikken din er innenfor de lover og regler som finnes? Etterhvert som det har dukket opp et stort antall nettbutikker, så har det også blitt lagt ned nye retningslinjer og lovverk som skal beskytte forbrukerne sine rettigheter.
Noe av hensikten med dette er å forhindre nettsvindel, men også at de tilbud og virksomhet som finnes på nett faktisk er i henhold til lovverket. Det finnes nemlig en rekke ulike triks og knep som mindre seriøse aktører benytter seg av for å øke omsetningen sin. For deg som har lansert din egen nettbutikk er det derfor viktig å sette seg godt inn i disse nettbutikk regler før du havner på feil sti.
I denne guiden har vi derfor valgt å trekke frem noen av de viktigste punktene, samt hva dette innebærer for din nettbutikk. Skulle du ønske å lære deg mer om dette emnet, så tilbyr Forbrukertilsynet omfattende informasjon om dette på sine egne hjemmesider.
Falske nettbutikker og svindel
Et problem som dessverre har økt kraftig den siste perioden er useriøse aktører eller falske nettbutikker. Disse har til hensikt å lure forbrukere til å kjøpe og betale for et produkt de aldri vil motta. Ettersom dette har blitt et svært stort problem for handel på nett, så er det viktig at du har de riktige elementene synlig i nettbutikken din. Dette vil sørge for at du gir et godt inntrykk til kundene, men også den nødvendige informasjon synlig dersom du skulle få ettersyn.
På dette punktet er det spesielt viktig at man har informasjon om hvem som står bak nettbutikken lett tilgjengelig. Vår anbefaling er å plassere dette nederst på siden din. Her bør det komme klart frem hvilket selskap som står bak siden, samt du bør inkludere kontaktopplysninger, organisasjonsnummer (dersom AS) og hvor selskapet befinner seg. Nedenfor har vi derfor samlet noen viktige punkter om hvilke opplysninger nettsiden din bør inneholde for å være i henhold til nettbutikk regler.
Varens viktigste egenskaper
I Norge er du pliktig til å informere om relevante egenskaper som kan påvirke en kjøpsbeslutning hos forbrukerne. I de fleste tilfeller vil dette være i form av en produktbeskrivelse, men hvor utformede denne er varierer kraftig hos ulike aktører. Du bør derfor passe på at den er lang nok til at all relevant informasjon om produktet kommer godt til kjenne i nettbutikken din.
Næringsdrivendes identitet
Som vi allerede har vært inne på, så er du pliktig til å informere om hvem som driver den aktuelle nettbutikken. Det kan nemlig være at nettbutikken har sitt eget navn; Thomas sin nettbutikk, mens selskapet bak heter noe helt annet. Som et minimum er du derfor pliktig i henhold til ehandelsloven §8 om å inkludere følgende på nettsiden din:
- Foretaksnavn
- Organisasjonsnummer
- Geografisk adresse
- E-postadresse
- Telefonnummer eller chat for direkte kontakt
Samlet pris på produktet
Så lenge du selger varer eller tjenester til forbrukere, så skal det alltid være oppgitt en samlet pris i nettbutikken din. Dette betyr at den prisen du viser for produktet må være medregnet alle avgifter som må betales. Imidlertid inkluderer dette ikke frakt, da fraktalternativer ofte kan være individuelle og dermed vanskelig å beregne. Måten en rekke nettbutikker har løst dette på har vært ved å tilby frakt til en fastsatt pris (eksempelvis 79,-).
Angrerett
I Norge vil de aller fleste kjøp innebære at forbrukeren har angrerett i 14 dager i henhold til lovverket. Dette skal det også informeres om i den aktuelle nettbutikken. For deg som driver nettbutikk betyr dette at du skal gjøre et angreskjema lett tilgjengelig, samt oppgi vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåten for hvordan en forbruker kan benytte seg av angreretten sin.
Det skal også være skriftlig informert om at det er forbrukeren som selv må dekke returkostnaden dersom dette er aktuelt for selskapet. Om en vare av ulike årsaker er unntatt angrerett, så skal dette komme klart frem i opplysningene om produktet – samt under hvilke omstendigheter angreretten kan tapes. Dette gjelder eksempelvis ved salg og lagertømming med kraftig prisreduksjon, eller varer som faller under hygiene.
Abonnementer og bindingstid
Har du noen gang bestilt en bok eller takket ja til et “prøvetilbud” som viste seg å være et abonnement? Dette har vært en populær strategi for mange nettbutikker, men kan også være utrolig irriterende for forbrukerne. Her er det viktig at man klart merker alle tjenester og produkter som innebærer et abonnement.
Man kan faktisk bli dømt for misvisende markedsføring dersom man selger inn et produkt som noe man kjøper én gang, men som det deretter viser seg at er tilknyttet et løpende abonnement. På samme punkt må du alltid oppgi eventuell bindingstid, samt hvordan man kan melde seg ut av det aktuelle abonnementet.
Hvordan vet jeg om min nettbutikk er i henhold til nettbutikk regler?
Det er ingen tvil om at det kan være mye å sette seg inn i dersom man aldri har drevet en nettbutikk tidligere. Heldigvis finnes det flere muligheter for deg som har til hensikt å gjøre nettbutikken din så legitim og brukervennlig som mulig. Her kan du selvfølgelig rådføre deg med advokater og næringslivsorganisasjoner, men dette kan ofte påføre et relativt lite selskap store kostnader.
Vårt beste tips er derfor å benytte seg av forbrukertilsynet sine egne nettsider, samt deres kontakttelefon dersom du er i tvil. Her vil du finne en rekke nyttige artikler om hva du bør påse av informasjon, samt hva som ikke er i henhold til lovverket. Det meste av informasjon er også skrevet på en svært brukervennlig måte, slik at du ikke trenger vri hodet rundt tung juridisk tekst.
Oppsummering
Når det kommer til nettbutikk regler, så kan det være vanskelig å vite hvor man skal begynne. Vi har derfor sett nærmere på noen av de punktene Forbrukertilsynet fremhever i henhold til norske lovverk. Her er det viktig å merke seg at dette kun er et utdrag av et langt større lovverk, så du bør tilse at det ikke er andre punkter som påvirker din nettbutikk.
Klør det i fingrene etter å følge gründerdrømmen? Vi har skrevet en artikkel om hva det koster å lage nettbutikk her.