Nettlageren finansieres av våre lesere. Dersom du kjøper noe gjennom våre linker vil vi motta provisjon. Les mer om vår research-metodikk
Det dukker stadig opp nye nettbutikker, men statistisk sett feiler fire av fem virksomheter innen de tre første årene. Dette gjelder spesielt små virksomheter som drives på sidelinjen, noe mange nettbutikker ofte gjør. Imidlertid fortsetter andelen handler på nett å øke kraftig, så her finnes det absolutt muligheter for suksess.
Ønsker du å lykkes med din nettbutikk har vi samlet ni gode tips som kan bidra underveis. For å komme frem til disse tipsene har vi vurdert suksess og feiling hos en rekke ulike nettbutikker, så her kan det være mye nyttig å hente. Husk at en god nettbutikk handler om kontinuitet, og må håndteres som en bedrift.
Klar for å lykkes med nettbutikk? Les videre for å finne våre beste tips.
1. Ikke stress lanseringen
Det kan være fristende å lansere produktet eller nettbutikken din så fort som mulig, men dette har vist seg å være katastrofalt for mange. Du får nemlig bare én sjanse til å lansere en vellykket nettbutikk, så her gjelder det å ta seg god tid. Vi anbefaler derfor at du plasserer en ‘kommer snart’ side og eventuelt en sign-up for nyhetsbrevet deres, men ikke lanserer nettbutikken før den er 100% ferdig. Du bør også sikre at du har en sterk backlog med nøkkelord, innhold, sosiale medier og annonsering klar.
2. La kunden være fokus
Det er ingen hemmelighet at nettbutikker har noen klare utfordringer i forhold til fysiske butikker, men her er det mye du kan gjøre. For selv om en kunde ikke kan ta på, føle eller lukte på produktet, så kan du gjøre opplevelsen så god som mulig. Her handler det om å inkludere fordeler som gratis levering, lavere priser (enn fysiske butikker) og en lettest mulig brukeropplevelse. Du bør derfor gjennomføre tilstrekkelig testing og og planlegge kundereisen så detaljert som mulig før du lanserer din nettbutikk.
3. Ikke glem testing
Nettbutikken din ser kanskje ferdig ut, men har du husket å teste at alt faktisk fungerer? Dette er en fallgruve mange førstegangs entreprenører begår. Mange nettsider blir nemlig lansert uten tilstrekkelig testing, noe som gjør at kunder kan oppdage feil underveis som burde være unødvendige. Du bør derfor ta deg tid til å gjennomføre tilstrekkelig testing, og gjerne la noen andre gjøre testingen for deg. Dette skyldes at man ofte overser ting selv etter å brukt mange timer på det, og nettopp dette kan skjule feil som kundene opplever.
Vår klare anbefaling er derfor å gjennomføre en omfattende A/B testing, og gjerne få venner og familie til å gjøre det for deg. Den beste måten å teste en nettbutikk på, er å innta rollen som kunde. Be dem dermed prøve ulike funksjonaliteter, legge produkter i handlekurven og gjennomføre hele kundereisen på en naturlig måte.
4. Bruk sosiale medier effektivt
Selv om det kan være lett å outsource innholdet på sosiale medier for å opprettholde aktiviteten, er dette ofte et stort feilgrep. Mange suksessfulle entreprenører vil skrive under på at sosiale medier fort kan bli ryggraden til hele virksomheten din. Det er nemlig ingen måte du kommer tettere på kundene enn sosiale medier, så her gjelder det å få mest mulig ut av kanalen.
Du kan alltid involvere en sosial media manager for å gjøre det daglige administrative arbeidet, men vår klare anbefaling er at du selv har en involvering i aktiviteten. Du kan nemlig hente mye nyttig informasjon fra sosiale medier, samt få et usminket innblikk i hvordan kundene dine faktisk diskuterer produktene. Det kan også være en effektiv kanal for tilbakemeldinger, så bruk sosiale medier for hva det er verdt.
Det viktigste her vil være å belønne lojale følgere på en god måte. Gjør det derfor så attraktivt som mulig å følge virksomheten din i sosiale medier, slik at du effektivt kan bygge tillit til kundene dine underveis.
5. Inkluderer sosiale elementer i nettbutikken din
Som vi har nevnt i det siste punktet er det lurt å involvere kundene dine så mye som mulig i nettbutikken. Dette fører oss til det neste punktet, nemlig implementering av slike elementer i nettbutikken din,. Her kan det være lurt å inkludere sosiale media knapper for deling og ‘likes’. Du bør også vurdere å inkludere elementer for anmeldelser og tilbakemeldinger, slik at kundene kan se tilbakemelding fra tidligere kunder.
Sist, men ikke minst har flere sosiale medieplattformer åpnet opp for at man kan bruke plattformen som login. Du bør derfor vurdere om dette kan være et godt alternativ til tradisjonelt passord og brukernavn som mange bruker i dag. La kundene logge seg inn med Facebook, Google og andre populære plattformen så blir den endelige kundereisen enda enklere.
6. Husk smarttelefoner
Tall fra Google anslår at mer enn 61% av trafikken på de fleste nettsider kommer fra mobiltelefoner, så her er det viktig å følge trenden. Vi har sett tilsvarende trender fra Shopify og andre plattformer, så det er liten tvil om at trafikk fra smarttelefoner er viktig. Dette har også gjort det viktig å legge godt til rette for slike enheter. Du bør blant annet sørge for at nettsiden din er optimalisert for mobilbrukere, samt ha en kundereise som enkelt lar seg gjennomføre på en mobiltelefon.
Mange går faktisk så langt som å si at dersom du bygger en nettside i dag som ikke er optimalisert for mobile enheter, vil den være irrelevant innen 3-5 år. Dette kan raskt oversettes til at man blir en del av den dystre statistikken til SSB, så husk for all del de mobile brukerne i planleggingen og designet ditt.
7. Bruk nok tid på SEO
Det er ingen hemmelighet at konkurransen om kundene på nett er tøff, noe som betyr at du bør legge ekstra ressurser i SEO. Det blir stadig vanskeligere å tiltrekke seg attraktive kunder, så plassering i søkemotorer og relevante nøkkelord har aldri vært viktigere enn i dag. Pass derfor på at du legger nok tid og energi i SEO, og gi nettbutikken din det den trenger for å vokse videre.
Her bør du sørge for at SEO, SEM og innholdet knyttes sammen på en effektiv måte, slik at du får optimale resultater. Pass på at innholdet som publiseres på nettsiden er relevant for SEO strategien, men også at det gir verdi til kundene som leser det. Dette kan være en komplisert del av markedsføringen, men vil uten tvil gi resultater underveis.
8. Samle informasjon
Husk å samle nyttig informasjon underveis. De færreste som lanserer en nettbutikk gir seg på første forsøk, så nyttig informasjon kan komme godt med senere i bildet. Pass derfor på at du samler inn det som kan brukes igjen, bygg databaser og opplysninger om potensielle kunder. Her er det viktig å huske at alt du samler inn må være i henhold til GDPR praksis, men det vil være verdt det når du lanserer ditt neste prosjektet.
Dette gjelder spesielt oppbygging av e-postlister og lignende kanaler som enkelt kan promotere nye prosjekter til potensielle kunder. Det kan også være lurt å bygge databaser med leverandører, kontakter og plattformer slik at du raskere kommer i gang med det neste prosjektet. Husk at det å drive en virksomhet er kontinuerlig utvikling, så alt som kan gjøre denne oppgaven enklere er verdt å spare på.
9. Utvikle virksomheten din
Vi har allerede påpekt dette punktet flere ganger, men det er viktig nok til å gjenta hundre ganger til. Det å drive en nettside eller nettbutikk handler om evig utvikling, og dette gjelder spesielt på teknologi. Ny teknologi dukker stadig opp, så her er det viktig å vite at du har det som gir kundene en best mulig opplevelse. I tillegg vil kunders vaner og preferanser endre seg over tid, så her må du følge nøye med på utviklingen underveis.
Pass på at virksomheten din er fleksibel nok til å tilpasse seg nye trender, samt at du har innsikt nok til å møte nye trender tidsnok. En utdatert nettbutikk kan fort bli et tapsprosjekt,så pass på at du tilbyr aktuelle betalingsmetoder, produkter og ikke minst informasjon som kundene ønsker seg.
Oppsummering
Da har vi sagt alt vi hadde å bidra med på din vei til suksess, og kan ikke annet enn å ønske deg lykke til. Det å lansere sin første nettbutikk er en spennende mulighet, og ofte starten på en spennende virksomhet, men det er viktig å gjøre det riktig. Derfor har vi samlet disse ni tipsene som kan hjelpe deg og din nettbutikk på veien.
Som vi allerede har vært inne på er det viktig å ha kunden i fokus dersom du ønsker å lykkes med nettbutikk. Du bør også ha god synlighet gjennom sosiale medier, samt bruke den direkte tilnærmingen som en kilde til informasjon om kundene dine. Her handler det om å komme så tett innpå kundene som mulig, slik at vi kan tilpasse kundereisen og tilby det kundene faktisk ønsker seg. Pass derfor på at du selv er involvert i sosiale medier så lenge som mulig, men la innholdsprodusentene gjøre jobben sin. Dette blir en vinn-vinn for alle, så følg med fra sidelinjen.