Hva er et subdomene? En komplett guide for nybegynnere

Nettlageren finansieres av våre lesere. Dersom du kjøper noe gjennom våre linker vil vi motta provisjon. Les mer om vår research-metodikk

Når man skal starte en nettside dukker det opp et virvar av ulike navn og betegnelser. Dette er gjerne begreper som alle har hørt om, men ikke alle nødvendigvis kan forklare. Noen gode eksempler på dette kan være SSL, Error 404, IP-adresser og Cookies. Det samme gjelder gjerne for subdomene, og det er nettopp dette vi skal se nærmere på i dag. 

Et domene er uten tvil en av de viktigste delene av nettsiden din, og du bør derfor ha en god forståelse for hva domener egentlig innebærer. Domener er bygd opp av ulike deler, og et subdomene er en av disse. Imidlertid ønsker vi å gjøre det så raskt og enkelt som mulig, så du skal slippe alle de kompliserte tekniske begrepene. Her finner du rett og slett en enkel guide til hva du trenger å vite om subdomener. 

Klar for å lære? La oss komme i gang! 

Hva er et subdomene?

Før vi går ned i dybden på subdomener, så er det viktig at du har en god forståelse for hva et domene er. Kort fortalt er et domene adressen du taster inn i nettleseren for å besøke en bestemt nettside. Dette består gjerne av navnet til nettsiden eller virksomheten din, eksempelvis nettlageren etterfulgt av et top-level domene (TLD) i vårt tilfelle .no. Nedenfor ser du noen kjente eksempler på domener:

Nå som av full kontroll på hva et domene er, så kan vi gå videre til subdomener. For som vi allerede har nevnt – kan et domene bestå av flere deler. De første er navnet på siden nettlageren som deretter etterfølges av et TLD .no. Imidlertid kan det også komme ting FØR domenenavnet, og det er dette vi kaller for et subdomene. 

Hensikten med slike subdomener er å dele inn større nettsider i seksjoner. Dette er spesielt aktuelt for større nettsider som eksempelvis har en blogg, nettbutikk, produktsider og lignende. Her er det viktig å merke at subdomener er noe annet en hierarkiet man kan bruke på innhold (kategorier) som gjerne kommer etter domenet. 

For å illustrere poenget vårt har vi trukket frem et eksempel:

shop.lego.com/kids

For å dele opp denne URL-en finner vi følgende:

Hvordan fungerer subdomener?

Den primære funksjonen et subdomene tilbyr er som vi nevnte tidligere å dele opp nettsiden din. Ved å bruke ulike subdomener kan en virksomhet enkelt dele inn nettsiden sin, og dermed gjøre det enklere for kunder å finne frem til den siden de ønsker. 

Et godt eksempel på dette er virksomheter som har en blogg separat fra annet innhold på nettsiden sin. Da kunne URL-en vært blogg.nettlageren.no. På denne måten er blogg separert fra hovedsiden vår, noe som gir langt større frihet knyttet til URL-er. 

Så lenge du bruker subdomener kan du nemlig bruke en tilnærmet lik URL to ganger. Eksempelvis kunne vi hatt nettlageren.no/lage-nettside, skulle vi ønske å skrive et blogginnlegg om det samme emnet, kunne ved hjelp av et subdomene gjort nettopp det. Da kunne vi brukt URL-en blogg.nettlageren.no/lage-nettside en adresse som vil føre et helt annet sted enn den førstnevnte. 

Det kan også være flere andre årsaker til at man benytter seg av et subdomene. Det viktigste å merke seg vil derfor være at subdomener gir muligheten til å dele inn nettsiden din i ulike ‘avdelinger’. Noen gode eksempler på dette kan være:

Selv om et subdomene kan brukes til å dele inn ulike kategorier på siden, er det ikke alltid nødvendig å bruke. Eksempel vil en side som amazon.com sjeldent ha behov for subdomener, selv om de har hundrevis av kategorier på nettsiden sin. En side som coldplay.com derimot kan bruke det for å skille ulike sider på en naturlig måte. Her er selve siden informativ, noe som gjør det naturlig at nettbutikken ligger på et subdomene. 

Når det kommer til SEO er det verdt å merke seg at GoogleBot ofte anser subdomener som individuelle nettsider. Dette kan påvirke synligheten til nettsiden din, og da spesielt til subdomene siden. Mange tilfeller hvor dette har blitt aktuelt har subdomener blitt indeksert på egenhånd, noe som betyr at de ikke har kunne nyttiggjøre seg av autoriteten til hovedsiden. 

Eksempler på subdomener

Det finnes en rekke gode eksempler på subdomener, men ingen gjør det like godt som Google. Her er alle tjenester knyttet til domenet Google.com, men som de fleste vet ligger det en rekke selskaper under. For å illustrere hvordan de effektivt har brukt subdomener for å gi enklere navigasjon for forbrukere, kan du se på listen nedenfor. 

Som du kan se bruker de google.com som domene for alle tjenestene sine, men forenkler navigasjonen ved å bruke subdomener. Hver side eller produkt har sitt eget subdomene, slik at man raskt kan finne frem dit man ønsker. Du kan jo forestille deg hvor kronglete det hadde vært å finne frem til de ulike sidene dersom du måtte gå til google.com og deretter navigere gjennom en rekke ulike menyer.

Hvordan opprette et subdomene

Det kan være en rekke gode grunner til at man ønsker et subdomene som vi har sett i denne artikkelen. Derfor er det også naturlig at vi viser deg hvordan du kan opprette ditt eget subdomene for nettsiden din. Dette er noe mange tror er komplisert, men i de fleste tilfeller er det heldigvis ikke det. 

Nå kan prosessen se litt forskjellig ut basert på hvilken hosting leverandør du benytter deg av, men i grove trekk vil den nok se slik ut:

  1. Logg inn på nettsiden der du har webhosting (eksempelvis domeneshop, hostgator, godaddy, BlueHost eller One.com
  2. Velg det domenet du ønsker å opprette et subdomene på
  3. Gå til ditt cPanel (kontrollpanel)
  4. Velg endring av domene eller innstillinger (avhengige av plattform)
  5. Gå til subdomain avsnittet av det aktuelle domenet og legg inn det aktuelle subdomenet du ønsker
  6. Lagre endringene du har gjort

Som listen viser er det ganske enkelt å opprette et subdomene. Om du er i tvil på hvordan du gjør det med den hostingen du benytter deg av, anbefaler vi at du tar kontakt med kundeservice. De vil mest sannsynlig kunne hjelpe deg, og på den måten slipper du gjøre noe feil med cPanel som påvirker nettsiden din. 

Oppsummering

Når man lanserer sin første nettside dukker det opp en rekke tekniske begrep, og subdomene er en av disse. I denne guiden har vi derfor sett nærmere på hvordan et subdomene fungerer og hva du bør vite om disse. Vi har også sett på hvordan du kan sette opp ditt eget subdomene, samt hvordan det er anbefalt at man benytter en slik løsning. Helt til slutt er det verdt å merke seg at denne guiden kun er en introduksjon til noe som kan være et langt mer komplisert emne.