Hva er et sitemap? En introduksjon for nybegynnere

Nettlageren finansieres av våre lesere. Dersom du kjøper noe gjennom våre linker vil vi motta provisjon. Les mer om vår research-metodikk

Når man skal lansere sin egen nettside dukker det opp en rekke begreper som ingen forklarer skikkelig, blant disse dukker gjerne ordet sitemap opp. Alle er enige om at dette er viktig for nettsiden din, men hva er et sitemap og hvorfor trenger vi det egentlig? Det er nettopp dette vi skal se nærmere på i denne guiden, slik at du vet akkurat hva du trenger for nettsiden din. 

Kort fortalt er et sitemap akkurat det navnet tilsier – et kart over sider. Imidlertid kan et sitemap være en liste over alle de underliggende sidene på nettsiden din, eller det kan være en liste over bilder, filer og artikler publisert på siden din. Dette betyr også at mange nettsider faktisk har flere sitemaps samtidig, nemlig en for nettsiden og en for de ulike mediefilene som er lastet opp. 

Hensikten med slike kart er at det skal være så lett som mulig å navigere seg rundt på siden. I tillegg viser det hvordan de ulike sidene henger sammen, noe som har betydning for indekseringen av nettsiden din. Spesielt sistnevnte er en viktig årsak til at alle nettsider bør ha et oppdatert sitemap.

Klar for å ta et dypdykk ned i hva et sitemap er? Vi har samlet alt du trenger å vite. 

Ulike typer sitemap

Det første du må vite om, er at det finnes ulike typer sitemap. De to typene vi snakker om her er gjerne XML og HTML formater. For å gi en bedre forståelse for hvordan de ulike typene fungerer, skal vi se nærmere på hver av dem individuelt nedenfor. 

Hva er et XML sitemap?

Den vanligste formen for sitemap du vil komme borti er et XML sitemap. Dette er det foretrukne formatet for søkemotorer, og nettopp derfor har det blitt standard å bruke. Det som kjennetegner et XML sitemap er gjerne at siden ser ut som en liste med vanlige URLer med en del tilleggsinformasjon.

Du vil blant annet finne informasjon om prioritet, når siden sist ble oppdatert og hvor mange bilder den aktuelle siden inneholder. Et annet viktig punkt med en XML sitemap er at den viser hvordan nettsiden din er strukturert. Dette gjør det enklere for GoogleBot å indeksere nettsidene i den rekkefølgen du har tiltenkt. 

Nå er det riktignok slik at et sitemap er viktigere på større nettsider, men som en god huskeregel bør du ha et sitemap fra den spede begynnelse. Dette er et element GoogleBot foretrekker, og du vil få noen ekstra stjerner i boka ved å by på dette. Det vanligste er å ha en enkel henvisning til sitemap i footer av nettsiden slik at den er linket med forsiden din. 

En viktig grunn til dette er at GoogleBot vurderer informasjon basert på når en side sist ble oppdatert. Dersom en side har blitt oppdatert siden den sist ble indeksert, vil GoogleBot gjøre en vurdering på om det er nødvendig med ny indeksering og re-crawling av nettsiden. Dette er spesielt aktuelt for dere som aktivt jobber med SEO og ønsker at nettsiden skal plasseres i en ny eller utvidet kategori. 

Hva er et HTML sitemap?

Det andre alternativet er HTML sitemap. Dette er gjerne en mer visuell struktur enn XML sitemaps, men utgangspunktet er det samme. Et HTML sitemap viser alle de viktigste sidene på nettsiden din, samt hvordan disse er strukturert i hierarkiet. Slike sitemaps er gjerne enklere for mennesker å bruke enn et XML sitemap, spesielt på sider med et bredt utvalg kategorier. 

Imidlertid er ikke HTML sitemap like effektivt for GoogleBot som et XML sitemap, da de ikke inneholder den samme utdypende informasjonen. Av denne grunn er det langt sjeldnere å finne en nettside som benytter seg av et HTML sitemap. 

Skal du velge mellom de to alternativene vil vi uten tvil anbefale at du velger et XML sitemap. Ikke bare fordi de er bedre for GoogleBot, men også fordi de er langt enklere å vedlikeholde. Det finnes en rekke plugins som automatisk oppretter og oppdaterer XML sitemaps, mens et HTML sitemap krever enormt vedlikehold. Spesielt etterhvert som nettsiden din begynner å få en viss størrelse, vil dette være en tilnærmet umulig oppgave. 

Trenger jeg et sitemap?

Selv om det ikke er noe definitivt svar på dette, så bør de aller fleste nettsider ha et sitemap. Dette gjelder spesielt nettsider som har et enormt utvalg URL-er, slik som nettbutikker og oppslagsverk gjerne ender opp med. Da kommer det godt med å kunne kategorisere URL-ene i et sitemap og dermed finne raskere frem. 

Den vanligste fordelingen når det kommer til tradisjonelle XML sitemaps er mellom sider og innlegg. Denne fordelingen kan være spesielt hendig da innlegg gjerne har en langt høyere oppdateringsfrekvens enn statiske sider på nettsiden din. Et annet godt poeng er at en nettside gjerne ikke har mer enn 10-15 sider, men kan ha flere hundre innlegg. 

XML sitemaps gjør det uten tvil enklere å navigere seg på siden, men det er ikke der den viktigste funksjonaliteten kommer inn. Som vi har nevnt tidligere vil et XML sitemap indikere når en nettside sist ble oppdatert, noe som informerer Google om at den må crawle nettsiden på nytt med Googlebot. Her har de lansert et smart verktøy, nemlig Google Search Console. Her kan du laste opp ditt nye sitemap etter større endringer, slik at Google får beskjed om at de må sende Googlebot i din retning. 

På denne måten kan du oppnå en raskere indeksering av det nye innholdet, sammenlignet med at du sitter på gjerdet og venter på at GoogleBot skal svippe innom. For deg som ønsker raskere resultater av SEO strategien din vil dette uten tvil være et viktig verktøy å lære seg verdien av. 

Hvordan lager jeg et sitemap?

Det finnes flere ulike måter å lage et sitemap på, men den vanligste er gjennom utvidelser i WordPress. Imidlertid vil dette kreve at du bruker WordPress CMS på dine nettsider, men statistisk er dette svært sannsynlig. Fordelen med WordPress er at plattformen har en automatisk oppdatert sitemap fil innebygd i systemet sitt. 

Du kan riktignok velge å bruke en utvidelse som Yoast som er litt mer brukervennlig, men de fleste vil komme langt med den automatiske filen uten behov for Yoast. Skulle du ønske å bruke et annet verktøy, kan du bruke SEO Spider fra Screaming Frog. Her kan du liste opptil 500 sider i gratisversjonen deres, noe som bør være mer enn tilstrekkelig for de fleste nye nettsider. 

Dette gir deg en nedlastbar fil som du deretter kan laste opp på nettsiden din. Vår preferanse her er å bruke utvidelsen til Yoast, da den automatisk lar deg oppdatere ditt sitemap etterhvert som nytt innhold legges til.

Oppsummering

Selv om de fleste har hørt om et sitemap, kan ikke de fleste utdype hva det egentlig er. Derfor har vi samlet noen viktige punkter for deg som ønsker å lære mer om verdien av et sitemap på din nettside. Vi har svart på hva er et sitemap, samt sett på noen ulike typer sitemap du bør kjenne til. Helt til slutt har vi sett på hvilken nytte et sitemap utgjør og hvordan du selv kan lansere et enkelt sitemap på din nettside. Målet med denne artikkelen var å gi en introduksjon til emnet sitemap, og vi håper du er fornøyd med det du har lært.