Slik dropshipper du med Wix: En komplett guide for 2022

Nettlageren finansieres av leserne våres. Dersom du kjøper noe gjennom våre lenker kan de hende at vi tjener en liten sum. Dette påvirker på ingen måte våre vurderinger. Les mer om vår research-metodikk

Har du vært inne på tanken om å starte en dropshipping nettbutikk, men vet ikke helt hvor du skal starte? Da kan det være at vi har den perfekte løsningen for deg! Nettsidebyggeren Wix har nemlig alt du trenger for å stable på beina en rask nettbutikk fullt utstyrt med backend for dropshipping.

For deg som gründer betyr dette at du kan lage nettsiden selv, og deretter fylle den med produkter fra grossister uten at du må investere i dyre lager og logistikkløsninger. Tar du deg tid til å lese denne guiden vil vi derfor vise deg hvordan du i bare noen enkle steg kan sette opp din egen dropshipping virksomhet på 1-2-3. 

Rask introduksjon til Dropshipping

Før vi går videre er det greit å avklare hva dropshipping egentlig innebærer. Dette er en modell der du driver en nettbutikk, men du er ikke fysisk i besittelse av varene du selger. Det du derimot gjør er at hver gang noen kjøper et produkt i butikken din, så går bestillingen automatisk videre til produsenten som pakker og sender varen. Vi kan se det litt som at du går på matbutikken og sier du skal ha melk. Butikken sender en beskjed om dette til kua (eller Tine) som deretter pakker og sender varene rett hjem til deg. 

På denne måten kan man starte en nettbutikk uten at man har de store oppstartskostnadene som man ellers ville hatt. Etterhvert som du oppdager hvilke produkter som selger best, så kan du heller gå over til å kjøpe inn disse og utvide utvalget i butikken din. 

1. Finn din nisje

Det kan ofte være fristende å tilby et stort utvalg produkter i starten, men vi anbefaler at du finner din egen lille nisje. Det er nemlig langt enklere å markedsføre en bestemt vare, samt sikre at hele driften foregår så smidig som mulig. Selv om du kan velge produkter fra en rekke ulike produsenter, så bør alle være i samme kategori. 

Eksempelvis kan nettbutikken din selge tilbehør til hunder, solbriller til barn eller morsomme T-skjorter med trykk. Alle disse kategoriene er store nok til at du kan utvide sortimentet, men uten at de kolliderer med hverandre. Åpner du derimot en nettbutikk som selger både tilbehør til hunder og solbriller for små barn, så kan det være litt vanskeligere å definere. 

2. Sett opp budsjettet ditt

Wix er riktignok en budsjettvennlig løsning, men du bør uansett ha god kontroll på økonomien. Sørg derfor for å sette opp et budsjett for prosjektet ditt, og hold styr på de ulike kostnadene som er knyttet til driften. Her er det gjerne abonnementer og markedsføring som vil være mest sentralt, men også noe så trivielt som et domene koster fort 100,- i året. 

3. Lag nettsiden din med Wix

Når du har kontroll på hvilke produkter du ønsker å tilby, samt hvordan kostnadene dine vil se ut fremover – er det tid for å lage nettsiden din. Om du ikke har benyttet deg av Wix tidligere, så vil du måtte opprette en konto, men dette tar bare et par minutter. Imidlertid er det verdt å merke seg at du kan velge å bruke Wix ADI dersom du ikke ønsker å bruke mye tid på opprettelse av nettsiden din.

Dette er en AI basert løsning som Wix tilbyr sine brukere. Alt du trenger gjøre er å svare på noen enkle spørsmål om hvilke funksjonaliteter nettsiden din skal ha, hvordan stil du liker og hvilke kategori den faller i. Deretter vil du på noen få minutter bli presentert med et forslag til hvordan siden kan se ut. Skulle den ikke treffe spikeren helt på hode, kan du enkelt tilpasse designet i etterkant.

4. Velg en dropshipping app

Straks du er fornøyd med designet av nettsiden din og er klar for publisering, så er det på tide å finne en applikasjon for dropshipping. Da går du inn i Wix App Market hvor du enkelt kan søke etter ‘dropshipping’. Du vil da få opp de ulike alternativene som finnes, men vi anbefaler at du går for Spocket eller Modalyst da disse er best for nybegynnere. Installer den applikasjonen du velger på nettsiden din ved å klikke ‘add to site’. 

Det er verdt å merke seg at Modalyst har en gratisplan for deg som bare vil teste, mens Spocket krever at du oppretter et abonnement. Disse starter fra $24 og går opptil $79 per måned.

5. Sett opp levering

En av de soleklare fordelen med dropshipping er at du slipper håndtere levering av varene dine selv. Alt blir sendt direkte fra produsent, så du slipper pakke en eneste eske. Imidlertid tilbyr både Spocket og Modalyst custom packaging, så du kan velge om du ønsker å påvirke hvordan varene kommer frem til kunden. 

Det kan være lurt å gjøre dette – da det kan bli aktuelt å gå over til en annen modell senere, men også fordi du vil da kunne påvirke førsteinntrykket til kundene dine. Husk at de forventer at produktet kommer fra din nettbutikk, så det er kanskje greit at du vet hvordan esken ser ut. 

Begge applikasjoner tilbyr en svært enkel veiledning for hvordan du gjør disse innstillingene knyttet opp mot Wix nettbutikken din, så vi kommer ikke til å gå noe mer inn på dette her. 

6. Håndter det administrative

Sist, men ikke minst er det tid for å unnagjøre det administrative arbeidet. Dette handler blant annet om hvordan du som juridisk enhet ønsker å sette opp nettbutikken din. Mange velger å gjøre dette som et enkeltpersonforetak, men da er du selv juridisk ansvarlig. Det er derfor anbefalt at man tar seg bryet med å sette opp et aksjeselskap for bedre beskyttelse.

En slik struktur ser også langt mer profesjonell ut – da nettbutikken vil presenteres som et seriøst selskap med eget organisasjonsnummer. Du kan riktignok bruke egen adresse, men også her kan det være greit med en postboks dersom du forventer mye korrespondanse. Når du har valgt organisasjonsform er det viktig at du setter deg godt inn i hvilke regler og vilkår som gjelder, eller oppsøker en rådgiver slik at du får det gjort riktig.